עלון 123, 18-20 בספטמבר, לקראת ראש השנה, 2006

הודעות בענין חופשות:

  •  בשבוע הבא , אחרי ראש השנה , המשלוחים לת”א יהיו במקום ביום שני ביום שלישי , לחלק קטן מהלקוחות באזור של יפו המשלוח יהיה ביום רביעי (תשלח הודעה במייל למי שאמור לקבל ביום רביעי)
  • בעוד שבועיים לא יתבצע המשלוח של יום שני, 2 באוקטובר, שנופל על יום כיפור. המשלוח של יום רביעי יצא כמתוכנן.
  • בחול המועד סוכות לא יתבצעו משלוחים כלל.

מי שרוצה להגדיל את הסל בשבועות שלפני – אנא צרו קשר עם דרור בהקדם בטלפון: 054-6535980 או באימייל [email protected]. שנה טובה וחגי תשרי שמחים ונעימים מכולנו.

 

שנה חדשה-  מילים: פניה ברגשטיין, לחן: צלינה לפובסקי

 הבוקר השמש יפה שיבעתיים, וכל הלבבות רחבים ופתוחים – שנה חדשה בפיתחי שערינו, מפועמת תקווה, מעוטרת פרחים.

מה דרך בחרת לך, שנה מחודשת? מנין תבואי אלינו ואיך? הנני ואצא לקראתך קל רגליים, הנני הראשון לפוגשך בבואך. …

העלי אור חדווה בעצבות חלוננו, הצהילי לב אבא בנועם בשורה, שמחה לא צפויה העניקי לאמא, והחזירי אל פי אחותי את שירה.

וצווי לשדות כי עמל לא יכזיבו, ופירשי כנף שלום על אדם ועל חי, ובתים בהירים עד האופק הציבי, ומלאי כותליהם צהלת קול אחי.

ואותי תעשי לנושא כלייך, להיות סבלך ולשאת המיטען, ומשפע טובך לפזר מלוא חופניים לימין ולשמאל, לגדול וקטן!

השנה (או בעצם, בשנה הבאה) יוצא ראש השנה ביום תחילת הרמאדאן וביום הראשון של הסתו, ה22 בספטמבר, האקווינוקס (equinox) יום השוויון בין היום והלילה, ממנו והלאה מתקצרים הימים ומתארכים הלילות. צירוף הזמנים הזה הביא אותי להרהר על האיזון העדין שיש בעונה הזו, שכל כולה כמו עומדת על רגל אחת ומנסה לשמור על שיווי משקל, וכדרכם של עומדים על רגל אחת, מתנדנדת לעתים מצד לצד בטלטלות עזות. המתנדנד העיקרי, שמשפיע על השאר, הוא, כמובן, מזג האויר. כבר לפני יותר מחודש הובטח לנו כי “מיום ט”ו באב תשש כוחה של חמה”, מצד שני, כשנחנקנו מחום פתאם צצו חכמים ואמרו: “שלהי דקייטא קשיא מקייטא” (סוף הקיץ קשה מהקיץ). מזג האויר אכן מתעתע בנו, משתעשע בנו, עובר מקור לחום, מלח ליבש ומאביך לבהיר. בבוקר באים עטופים בשתי שכבות ופתאם לאחר שעתיים אנחנו נוכחים שלוהט ומזיעים גם בחולצה קצרה…

העירבוב הזה דוקא מועיל לגידולי העונה הקרירה שאנחנו מכניסים לאדמה ממש עכשיו. החום ושעות השמש הארוכות עדיין נותנים להם תנופת צמיחה, והקור של הערב, הלילה והבוקר המוקדם מרעננים אותם ושומרים על חיוניותם. אם היו נזרעים ונשתלים בקיץ, היה להם חם מדי, ואחיהם שיזרעו וישתלו בעוד חודש וחודשיים כבר יגדלו הרבה הרבה יותר לאט. השום שמוכנס לאדמה בתקופה הזאת נהנה מחמימות אחרונה כדי לבסס את עצמו ולהשתרש באדמה לפני שיעצור ויחכה במהלך החורף עד לשוב החמימות והתארכות שעות האור באביב. כך גם התותים שנשתלים עוד מעט (השבוע עדכן אותי אלון שהשתילים הוזמנו ואנחנו עתידים לשתול אותם בשבוע שלאחר ראש השנה), ונאחזים בקרקע בשורשיהם השטחיים, ונהנים מחמימות סתוית כדי להתבסס לפני החורף בו הם יקבלו מנת קור מקפיאה שחשובה להם כדי להניב פירות בסוף החורף – תחילת האביב, כשיתחילו שעות האור להתארך.

כשאני מדברת על הנד-נד הסתוי נראה בתחילה שזו תקופה שמתקשה להחליט לאן היא נוטה, לאחור או לפנים, מתקשה להיפרד מהקיץ מחד ומאידך נמשכת לכיוון החורף הקריר. הגם וגם הזה מופיע גם באמביוולנטיות של שלכת ולבלוב, התייבשות וצמיחה שמתרחשים במקביל גם בשדה וגם בעצי המשתלה שסביבנו. צבעי השלכת חושפים בעצם צבעים שיש כל השנה בעלים, אבל מוסתרים בדרך כלל על ידי הצבע הירוק. באתר “מטר” מצאתי הסבר יפה של זוהר פסטרנק על צבעי השלכת:

האם ידעתם כי צבע העלים הנו כתום וצהוב אפילו בקיץ? רוב העלים מכילים את הצבענים (פיגמנטים) של שני הצבעים – קסנתופיל (צהוב) וקרוטן (כתום) – אולם הצבען הירוק, כלורופיל, חזק יותר משניהם ונותן לעלה את צבעו הדומיננטי. כשמגיע הסתיו, העלים מפיקים פחות כלורופיל, ואז ניתן לראות את הצבעים האחרים שבעלה. פיגמנט נוסף – אנתוציאנין – אחראי לצבעים האדומים והסגולים, אולם הוא אינו קיים תמיד בעלה אלא מיוצר רק בסתיו, כאשר קרינת השמש נחלשת.

פעילויות בטבע ורעיונות לאמנות סתוית הקשורים כולם לעלים ושלכת נמצאים באתר בקישור: http://www.matar.ac.il/zmanim/stav/index.asp

על הצד השני של הסתו, הלבלוב, כותב עזריה אלון בקטע מקסים באתר החגים www.chagim.org.il:

בסיפורים מארצות הקור מתחילים תמיד החיים בטבע באביב. בקיץ הכל רענן ופורח, בסתיו מבשיל הפרי והעולם שוקע בעצב ובסגריר, ובחורף הכל דומם או מת – עד שיבוא הזמן להתעורר שוב באביב. בארץ ישראל הסדר הוא אחר לגמרי: האביב שלנו קצר מאד, ובו מגיעה הפריחה לשיאה; רוב הצמחים מפסיקים את פעילותם לקראת הקיץ, פרט להבשלת פרי. דווקא בסוף אלול ובראשית תשרי מתחוללת תמורה בכל הנוף שלנו, כמעט בבת אחת מרגישים, כי אכן היום התקצר. סביב ראש השנה מתרחש שוויון היום והלילה, הלילות נעשים לא רק יותר ארוכים אלא גם יותר קרירים, לפנות ערב אנחנו רואים עננים שטים ושקיעות צבעוניות – השקיעות היפות ביותר בשנה. עם ירידת החום הגדול מתעורר בעצים, בשיחים ובצמחים אחרים הלבלוב הסתווי, וכאן המקום לגלות את ה”סוד”: מלבד עונת הלבלוב האביבית, המוכרת לכולנו, יש גם לבלוב בתקופת תשרי, והוא לא פחות חשוב. הקיץ גורם לעצים להפסיק את צמיחתם, ולולא הלבלוב הסתווי היתה זו הפסקה ארוכה כל כך, עד שהעץ לא היה יכול לעמוד בה… צמחי בצל ופקעת אף הם מרגישים בשינוי: אחדים (חצב וחבצלת) פורחים, אף כי בחוץ עדיין שורר יובש, אחרים מתחילים בהכנות בעומקי הקרקע, מפתחים את הניצנים שבתוך הבצל, מוציאים שורשים ראשונים ומתכוננים לפריצה אחר הגשם.

 עוד עצים שמלבלבים כעת  ומלאים בפירות קטנטנים הם עצי ההדר בפרדס הקטן שליד סככת באריזה שלנו. זה פרדס השייך למשפחת דגן, בעלת הסככה, שידע ימים טובים יותר בעבר וכבר כעשר שנים הוא לא מושקה וקצת נשכח. בביקור האחרון של חברת הפיקוח האורגני, “אגריאור”, אצלנו לקחנו דגימת קרקע מאדמת הפרדס כדי לבדוק האם היא נקיה מחומרי הדברה, הבנו מהמומחים שסביר מאוד לצפות לתוצאות נקיות לאחר תקופה כה ארוכה, ואנחנו מצפים לתוצאות הבדיקה שיגיעו בקרוב. מבצע הפרדס הזה יתבצע תוך שיתוף פעולה עם משה דגן, בעל הבית, שיסייע לנו בעבודות אחזקת הפרדס. האתגר הגדול הצפוי לנו הוא התמודדות עם זבוב הפירות, ואנחנו מתייעצים עם המדריך החקלאי של הארגון לחקלאות אורגנית, המתמחה בעצי פרי. ביום חמישי האחרון התחלנו להשקות את העצים המלבלבים בתקוה שנצליח כבר השנה להגדיל את הפרי (בעיקר קלמנטינות מזן “מיכל”) ולקטוף ממנו לסלים. המשך יבוא.

כמו שבטח כבר ניחשתם הסתו הוא עונה אהובה עלי מאוד. יש משהו שנרגע ומאט את מהלכו, הלהט הקייצי קצת מתמתן, הנד-נד העונתי מערסל אותי בעדינות, ובתור חקלאית אני שמחה לנשום קצת, לזרוע גידולי כיסוי, להנות מקרירות וחום חליפות, וטיפה להאט לקראת החורף שמיד יגיע עם האתגרים הבוציים והקרים שלו, עם רוחות מקפיאות וגשמי זלעפות. שניה לפני כן, בואו נקבל את השנה החדשה כשאנחנו נמצאים על נדנדת הסתו, שקולים במאזניים, במקומנו בין הארץ לשמיים…

מכולנו בח’ביזה אנחנו מאחלים לכולכם שנה יפה ומבורכת, שתעזו לבקש משאלות ולחלום חלומות, שבמועדן יתגשמו לטובה, שכמו בשירה של פניה ברגשטיין, השדה לא יכזיב עמלנו, ונצליח לשמש נושאי כלים וסבלים נאמנים, ולפזר שפע טוב לימין ולשמאל, לגדול ולקטן. שנה טובה, שנת צמיחה, פריחה, לבלוב ופריון.

בת-עמי, אלון וצוות “ח’ביזה”

 

עלוני ראש השנה בשנים הקודמות היו יפים במיוחד בעיני, ולכן העליתי אותם לאתר, תהנו:

עלון 24: https://chubeza.com/newsletter/?m=200409

עלון 77, עלון על שעועית תאילנדית, אחות הלוביה: https://chubeza.com/newsletter/?m=200509

 

 

ובסלים האחרונים לשנת תשס”ו:

יום שני:

 עגבניות , מלפפונים – השלמה (כמות קטנה מהרגיל בגלל חוסר במלפפונים אורגניים בשוק), גזר – השלמה , תפו”א – השלמה , כרישה – השלמה + שלנו,רימונים – משדה אליהו, לוביה, כרוה – השלמה , בטטה , חסה – השלמה

ובסל הגדול תוספת של:

קישואים , עגבניות צ’רי , חצילים

יום רביעי:

עגבניות , השבוע אין מלפפונים ( בגלל חוסר במלפפונים אורגניים בשוק), גזר – השלמה , תפו”א – השלמה , כרישה – השלמה + שלנו,רימונים – משדה אליהו, לוביה, תמר צהוב משדה אליהו – השלמה , בטטה , חסה – השלמה , דלעת.

ובסל הגדול תוספת של:

קישואים , פלפל אדום , כרוב – השלמה

 

 

מתכונים לארוחת ראש השנה – לשנה טובה ומתוקה:

סלט לוביה של השף יניב גור אריה:

  • המרכיבים:

חופן גבעולי לוביא טרייה, חתוכים לפיסות בעובי ס”מ 2 עגבניות קלופות וחתוכות לקוביות “בשר” ומיץ מלימון אחד חופן כוסברה קצוצה שמן זית, מלח ופלפל

  • אופן ההכנה:
  1. חולטים את הלוביא במים רותחים ¼ שעה ומצננים במי קרח.
  2. מערבבים יחד את כל חומרי הסלט ומשהים לפחות ¼ שעה.

 

סלט גזר טריפוליטאי של בני סיידא

  • המרכיבים :

1 ראש שום  700 גרם גזר  1/4 כוס שמן  1 כפית פפריקה מתוקה  1/2 כפית פפריקה חריפה  1/2 כוס מים  2 כפות רסק עגבניות  1/3 כוס חומץ  1 כפית מלח  1/2 כפית פלפל שחור  1 כפית גדושה זרעוני קימל  1 כף כמון טחון

  • אופן ההכנה:
  1. מפרידים את שיני השום, קולפים וכותשים. קולפים את הגזרים, חוצים אותם לאורך ופורסים לחצאי עיגולים ברוחב כ 2 ס”מ.
  2. מחממים את השמן בסיר רחב ושטוח, מוסיפים את השום ומטגנים דקה. מוסיפים את שני סוגי הפפריקה בוחשים ומוסיפים את המים. מוסיפים את רסק העגבניות והגזר ומערבבים. מוסיפים מים עד כדי כיסוי הגזר ומביאים לרתיחה.
  3. מבשלים על להבה בינונית עד שהגזר רך וכמות הנוזלים פחתה בחצי, מוסיפים את החומץ, המלח, הפלפל הקימל והכמון, בוחשים ומסירים מהאש. מצננים, מעבירים לכלי הגשה.
  4. מכסים ומאחסנים במקרר למשך יממה. מגישים קר.

 

קציצות כרישה / יחיאל פילוסוף ממסעדת ה”בלקן” ביפו

  • המרכיבים:

5 כוסות כרישה (חלק לבן בלבד) שהן בערך 5 כרישות 1 כוס בצל קצוץ  1/2 כוס גדושה  קמח תפוחי אדמה  1/2 כפית מלח  1/4 כפית פלפל שחור  3 ביצים טרופות  1/2 כפית אבקת שום  שמן לטיגון 

  • אופן ההכנה:
  1. מורידים שורשים ואת החלק הירוק מהכרישה ושוטפים את החלק הלבן היטב כדי להוציא שאריות אדמה.
  2. פורסים. שמים בסיר ביחד עם הבצל ומוסיפים מים רותחים עד מחצית כמות החומרים בסיר. מביאים לרתיחה ומאדים 20 דקות בכלי מכוסה, עד שהכרישה והבצל רכים מאוד. מסננים היטב וסוחטים כדי להוציא נוזלים.
  3. טוחנים גס במעבד מזון ומוסיפים קמח תפוחי-אדמה, מלח, פלפל, ביצים ואבקת שום. משמנים את הידיים ויוצרים 8 קציצות. מחממים מספיק שמן במחבת כדי לכסות את התחתית ומטגנים את הקציצות משני הצדדים. מסננים על מגבות נייר ומגישים.
  • גיוונים: אפשר להגיש עם אבקת סוכר אם רוצים. ניתן להכין גם בגירסה עם בשר טחון: מוסיפים 180 גרם בשר טחון לתערובת.

 

סלט חצילים ברימונים מתוך אתר ענף הפירות –  www.fruit.org.il:

  • המרכיבים:

3 חצילים בגודל בינוני גרגירים של 2 רימונים 3 בצלים ירוקים כוס שמן זית 2 כפות חומץ בן-יין לבן 2-3 כפות רוטב סויה 1 כפית גדושה סוכר מלח ופלפל שחור גרוס גס

  • אופן ההכנה:
  1. מחוררים את החצילים במזלג, עוטפים את החצילים בניילון נצמד ומרככים במיקרוגל
  2. חוצים את החצילים ומרוקנים את תוכנם לתוך קערה
  3. מערבבים בעדינות את הרימונים עם החצילים
  4. מוסיפים בצל ירוק חתוך דק, את שמן הזית והתבלינים
  5. מגישים כשהסלט חמים 
Top