עלון 355, 15-17 באוגוסט 2011, ט”ו באב – י”ז אב תשע”א

עוד מחשבות על מחאה, צרכים, אושר – All you need is love? מהם הדברים שאנחנו צריכים? אצל בעלי חיים או צמחים זה פשוט הרבה יותר. האינסטינקט והצורך מכתיבים התנהגות, הסתגלות, התמחות והתפתחות. אבל אצלנו, בני האדם העסק הרבה יותר מסובך. אז מה באמת אנחנו צריכים? אהבה? מזון? צאצאים? בית? בטחון? בריאות? תקוה? ומה יביא לנו את כל אלה – הבנה פנימית, קבלה עצמית והרבה הרפיה ושקט נפשי או דווקא עבודה קשה, הישגים חומריים ואינטלקטואליים, הצלחה ובטחון פיננסי? המחאה החברתית שעדיין קיימת ולא שותקת בינתיים משמחת אותי הרבה כי אני נוכחת לראות שלאנשים יש תקוה, יש רצון, יש אמונה ביכולת שלנו להשפיע ולשנות, בזכות שלנו לעשות כן. בשנים ששהיתי בקליפורניה הרגשתי בעוצמה את ההבדל בין תחושת האפשר של האמריקאים לתחושת האי-אפשר של הישראלים. את ח’ביזה הקמתי חודשים ספורים לאחר ששבתי מתקופה בקליפורניה ואני חושבת שאם הייתי מחכה עוד קצת ומשתהה אולי לא הייתי מעזה כבר לעשות, אולי כבר היו ההיסוס והציניות מתגברים והייתי מוותרת ונסוגה. ופתאם אני מרגישה שגם כאן יש תחושה שאפשר לשנות ושרוצים לשנות ושעוד נשתנה. מה יהיה השינוי זו כבר שאלה אחרת, גדולה לא פחות. יש שדורשים שינוי בשיטת השלטון, אחרים בהתנהלות הכלכלית של הממשלה, בסדרי העדיפויות או בחלוקת התקציב. אבל קולות נוספים שאני שומעת מסביבי מבקשים גם שינוי ערכי פנימי שלנו ולא רק של “ההנהלה”. אחד הקולות האלה, קול נפלא ואמיתי ואהוב עלי במיוחד, הוא קולה של ליאת טאוב. ליאת היא מחלוצות “בוסתניה” גינה קהילתית מקסימה בין שכונות קרית יובל וקרית מנחם בירושלים. היא גם היתה ממקימי קו-אופ המזון של קרית מנחם ובשנים האחרונות עלתה לצפון ויזמה את “תפריט מקומי” ו”סל מקומי” – פרוייקטים של אוכל מקומי גלילי. וככה היא כתבה לי:
האדם האוכל אוכל ואוכל ואוכל שלוש ארוחות ביום לפחות הוא אוכל וכשהוא סוגר את הפה ולא אוכל מה יעשה? ישלם שכר-דירה או משכנתא ישלם חשבון חשמל וארנונה וטלפון ודו”ח חניה או מס הכנסה או החזר הלוואה על הקטנוע על הנסיעה על חוג בלט לילדה ואז, כשיגמור לשלם, מה יעשה? יחפש בכיסו גרוש ויצרף לפרוטה יקפוץ לבית מרקחת ויקנה כדור שמפסיק מיחושים של הראש ושל הקיבה או יצא ללקט עלים של סרפד וילקה את עצמו או יכין מרק ויחליט שדי לו מההלוואה ומשכר הדירה מדוח”ות חניה וכל השאר. אוהל בשדרה. מה רע בשדרה? כמיהה או רצון או סתם השתתפות באפנה חדשה. האדם האוכל אוכל ואוכל ואוכל ורוצה לירוק מנה אחת ולפנות את הפה המלא, שבע ואינו שבע. ואולי האדם ישאל שאלה קשה שאין לה תשובה ולא יוותר עד שימצא תשובה טובה. וכשימצא אולי לא ירצה לחזור לדירה לקטנוע לחוג בלט. ירצה לחפש משהו שלא גורם למיחושים של הראש ושל הקיבה. האדם האוכל ישאר האדם האוכל כי אין לו ברירה, אבל יבחר להיות האדם האוכל והבוחר והבוחר שבאדם יבחר לבחור בלי פתקיות ובלי תכניות ריאליטי ובלי מסך רחב ובלי מילואים ובלי סח-רחוק-נייד, אפילו, לחיות בטוב. ממש טוב. האדם האוכל והקורא ישאל מה פירושו של ביטוי זה “לחיות בטוב” ומוטב לו שיבחר לשאול שאלה קשה שאין לה תשובה ולא יוותר עד שימצא תשובה טובה.
אחת התשובות שלנו לחיים בטוב היא האדממה… הסויה הירוקה שהתחלנו לשלוח לכם בארגזים בשבועות האחרונים. אולי עוד אצליח לכתוב עליה משהו חדש לפני שהיא תיעלם, אבל בינתיים הנה הפניות לעלון ישן ועוד עלון קודם על האדממה. תמצאו שם הוראות הכנה פשוטות לאדממה, וגם מתכונים קצת יותר מורכבים. שיהיה בתיאבון ולבריאות. שיהיה לכולנו שבוע של מחשבות וטוב, ושימשיך הקיץ להיות נחמד אלינו, אלון, בת-עמי וצוות ח’ביזה ___________________________________ מה השבוע בארגז? יום שני: אדממה (סויה ירוקה) או לוביה, שעועית תאילנדית או במיה, לואיזה, חצילים, דלורית, עגבניות, מלפפונים, תירס, בצל יבש, פלפל אדום, סלק, חסה. ובסל הגדול תוספת של: תפוחי אדמה, דלעת, כרישה יום רביעי: הרשימה מתפרסמת באתר ביום רביעי אחרי הצהרים בתום אריזת הארגזים. כדי לראות אותה, עליכם לחזור למייל הזה ביום רביעי אחרי 16:00, ללחוץ על הקישור (מספר העלון) ולהגיע דרכו לאתר שלנו, שם תמצאו את הפירוט לרביעי. ובסל הגדול תוספת של: יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: גרנולה ועוגיות, קמח, נבטים, גבינות עיזים, פירות, דבש, קרקרים, תמרים, מזון פרוביוטי וגם טחינה. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. בטופס המצורף תוכלו למצוא רשימה מפורטת של המוצרים ומחיריהם. אפשר למלא את ההזמנה בטופס ולשלוח אלינו.
Top