עלון 144, 26-28 בפברואר, ח’-י’ אדר – עלון פורים

 מילת הקדמה: לפני יום היתה כאן התנצלות על כך שהעלון אפרורי וחסר תמונות, בשל קושי בו נתקלתי בהעלאת התמונות לאתר, אבל עכשיו, כפי שתראו, העלון פורימי וצבעוני כראוי, וזה המקום להודות (שוב) לטליה תומכת האתר הנאמנה שלנו שמיד נרתמה למשימה ולא נחה ולא שקטה עד שהצליחה לתקן את הבעיה, ובזכותה הצבע והשמחה. תודה!

בת-עמי.
 

מוסיקה אורגנית

בהמשך לרוח הפורימית של השבוע שעבר, רציתי להביא זוית שונה ו”נהפוכו’אית” של ירקות, ולספר לכם השבוע על מוסיקאים מיוחדים המפיקים מוסיקה מירקות. שימוש בירקות ככלי נגינה הוא לא דבר חדש: דלעות יבשות וקשות ואגוזי קוקוס, למשל, משמשים ככלי הקשה דרום אמריקאים ואפריקאים כבר שנים רבות. הענין עם המוסיקה וההמוסיקאים של השבוע הוא שהיא עשוייה מירקות לגמרי טריים, והמוסיקה שונה מאוד ממה שהייתם מתארים לעצמכם (או לפחות ממה שאני דמיינתי לעצמי). מצאתי אותם באחד משיטוטי באינטרנט בחיפוש מידע לעלון אחר, לפני חודשים רבים, ואמרתי לעצמי שצריך לזכור אותם לקראת פורים. אז הנה הם לפניכם, קבלו את תזמורת הירקות של וינה ואת לינסי פולק:

 תזמורת הירקות של וינה היא תזמורת ייחודית שמנגנת מוסיקה על כלי נגינה שעשויים אך ורק מירקות טריים. בעזרת חלילי גזר, טובה עשוייה דלעת, כינורות מכרישה, וחצוצרה מפלפל הם יוצרים עולם צלילים “ירקני” ויוצא דופן. הנה לפניכם כמה תמונות: 

gurkenficke.jpgמלפפון-נגינה

gurkophon.jpgמלפ-פון (cucumberphone)

karottenfloeten.jpgחלילי גזר

kuerbis.jpgדלעת הקשה

lauch.jpgכינור כרישה

melanzaniklappe.jpgקסטנייטה מחציל

paprikatroete.jpgחצוצרת פלפל

zellerbongos1.jpgבונגוז (תופים אפריקאיים) משורש סלרי

salat.jpgרשרשן סלט

zwiebelschalen.jpgקליפות בצל

התזמורת הוקמה בשנת 1998 בוינה, אוסטריה, ויש בה 11 מוסיקאים, טכנאי קול ואמן וידאו. הם מנגנים מוסיקה עכשווית, ביט, האוס, אלקטרונית, ג’אז, ועוד כמה סוגי מוסיקה שלא ידעתי לתרגם…. הם ממציאים ומפתחים כלי נגינה חדשים כל הזמן והמוסיקה הולכת בעקבות כלי הנגינה.

הקונצרטים שלהם הם חגיגה לכל החושים: ככל שמתקדמת המוסיקה ממלאים את חלל האולם ניחוחות של סלרי ובצל והנגנים מתלכלים במיצי ירקות מההופעה. בסיום הנגינה מתכבד הקהל כהדרן ב… מרק ירקות טרי! זו הסיבה בגללה בחרנו בתזמורת ירקות, הם מעידים: אפשר להריח ולטעום אותם, יש בהם מגוון רחב כל כך של צורות וצבעים ואפשר להשיג אותם בכל מקום. לפני כל קונצרט הם עורכים מסע קניות בשוק, ומחפשים את הירקות להם יזדקקו להופעה. חשוב מאוד להכין את הכלים מירקות טריים, הם אומרים, הטריות של הירק משפיעה על הצליל שמופק ממנו ועל כושר העמידה שלו – ירקות לא טריים נוטים להיסדק או להישבר במהלך הנגינה. גם ירקות מהסופר הארוזים בשקיות ניילון לא מפיקים כלי נגינה משובחים.

כיום הם תזמורת הירקות היחידה בעולם (אם כי הם מתכננים השתלטות נרחבת) אבל בעצם, הם אומרים, יש מליוני תזמורות ירקות ברחבי העולם, ולמי שמחפש מוסיקת ירקות מקומית, הם מציעים לגשת לשוק הקרוב ולהקשיב בתשומת לב. אחרי כמה שניות, הם מבטיחים, תוכלו לשמוע את הצלילים העדינים שמשמיעים הירקות, הפירות, הלחם וקופסאות השימורים.

הם לא ממש ישמחו לשמוע שהם אורחי הכבוד בעלון פורים. הם ממש לא אוהבים שמתייחסים אליהם כקוריוז ומזמינים אותם להופיע כהפוגה קומית בארוע. והם אכן מוסיקאים רציניים. עד היום הם הוציאו כבר שני תקליטורים שזכו לביקורות טובות, והם עורכים כ-20-30 הופעות מכובדות למדי בשנה באירופה ובאסיה. ולמען האמת, כדי להצליח להרים קונצרט בסגנון שלהם הם צריכים להתמודד עם קשיים לא שגרתיים בעולם המוסיקלי, כמו העובדה שאין בשוק המקומי גזרים בעובי מסויים, דלעות גדולות דיין או ולו כרישה אחת לרפואה. כלי הנגינה גם רגישים ביותר לחום התאורה על הבמה ולמשך הזמן של ההופעה, והם מעידים כי לעתים הצליל של ככלי הנגינה משתנה במהלך ההופעה כתוצאה מהתייבשות הירק… כדי לשמוע את המוסיקה שלהם ולהתרשם בעצמכם מרמת הנגינה ואיכות המוסיקה, היכנסו לקבצי השמע באתר שלהם בקישור הבא:

http://www.gemueseorchester.org/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=4&Itemid=28

המוסיקאי השני שאני רוצה לספר לכם עליו, בא דווקא מאוסטרליה, שמו לינסי פולק (Linsey Pollak) והוא נגן כלי נשיפה רציני שדווקא אוהב ומדגיש את הצד ההומוריסטי של ההופעות שלו (כפי שתוכלו לראות בהמשך). הנה הוא:

linsey1sm.jpg

פולק נושף ומנגן במגוון של “כלי נגינה” שבכלל לא ידעו שהם כאלה: כפפת גומי, משפך, כסא, מטאטא, צפרדע מתנפחת (!) וגם, לענייננו – גזר… בקטע הוידאו בקישור המצורף תוכלו לראות אותו מכין חליל מגזר, מנגן בו, ומעביר אליו את התשואות המגיעות לו. הנה הקישור (לחצו על התמונה מימין והגבירו את הרמקולים במחשב):

http://linseypollak.com/past.html#16

במסעותי הנוכחיים בסייבר ספייס בחיפוש אחרי כלי נגינה מירקות גיליתי שחלילים מגזר הם דבר “נפוץ”, אז הנה לפניכם, למי שחפץ, שני סרטים נוספים המציגים חלילי-פאן עשויים גזר וסלרי…

http://www.youtube.com/results?search_query=%22Musical+Foods%22

נראה שהכל הולך.

אז בין אם אתם אוכלים את הירקות השבוע, או מחליטים לנגן בהם (או אולי לנגן ואז לאכול?), אנחנו רוצים לאחל לכם חג פורים שמח ומבדח, תחפושות, רעשנים, זמירות וריקודים.

אלון, בת-עמי וצוות ח’ביזה

 

 

ומה השבוע בסל?

יום שני:

 עגבניות – השלמה , מלפפונים -השלמה , תפו”א , חסה , ברוקולי , כרוב לבן , קלרבי , כוסברה , סלרי עלים , גזר – השלמה , תרד חורפי , קלמנטינות

ובסל הגדול תוספת של:

שומר , אפונה , סלק אדום

יום רביעי:

  עגבניות – השלמה , מלפפונים -השלמה , תפו”א , חסה , ברוקולי , כרוב לבן , סלק אדום , כוסברה , סלרי עלים , גזר – השלמה , תרד חורפי , בייבי מיקס

ובסל הגדול תוספת של:

אפונה , קלרבי , מנגולד

 

מתכונים:

השבוע, במסגרת היציאה מהשגרה של פורים, וכאות חיבה לחברי עליזה ועמיעד שתמיד מכינים את משלוחי המנות הנהדרים ביותר במו ידיהם, אני חורגת ממנהגי להישאר בגבולות ממלכת הירקות והסל, ורוצה להציע רעיונות למשלוחי מנות תוצרת בית. אפשר כמובן לדפדף בעלי ח’ביזה ישנים ולחפש מתכון לפסטו כוסברה או עוגת גזר, קול-סלואו ייחודי או סלט סלק פיקנטי. הרעיון החשוב הוא לשלוח משהו שהכנסתם בו את זיעת אפכם (אני יודעת שלא כולכם סובלים מחרדת מטבח כמוני, אבל הייתי רוצה להאמין שמעוד כמה זה דורש לפחות קצת מאמץ). למי שרוצה רעיונות נוספים קיבצתי פה כמה רעיונות שמצאתי בעולם המקוון. ספר נפלא נוסף שאפשר לדלות ממנו רעיונות מיוחדים הוא “מתנות מהמטבח” של גיל חובב.

חג שמח וטעים!

קישורים:

http://www.aish.com/hebPurim/PurimFamily/Original_Meshloach_Manot.asp

http://www.nrg.co.il/online/12/ART1/059/457.html

http://www.challah.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=141900&depart_id=17997

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-2487976,00.html

http://www.babylonjewry.org.il/new/hebrew/purim.htm

 

Top