עלי ח’ביזה #510, 12-14 בינואר 2015, כ”א-כ”ג בטבת תשע”ה

בררררררד ירד אז בסוף, אחרי כל ההכנות והציפיה והחששות והתהיות – הגיעה ועברה על פנינו הסופה. את ארגזי יום רביעי שעבר כמעט סיימנו להכין בשלישי בערב, וברביעי מוקדם יצאו השליחים דחופים, משתדלים להקדים את הסופה, או לפגוש לפחות רק את תחילתה… במרכז חולקו הארגזים תחת ממטרים רטובים מאוד, בירושלים הסתיימה החלוקה כבר בעיר לבנה… בשמכם ובשמנו אני רוצה להודות לכל הצוות הנהדר והמסור שלנו, שהתגייס ועשה כל מאמץ לזרז את הקטיפים, האריזות וההעמסות כדי שהשליחים יצאו מוקדם, וכמובן לשליחים הנאמנים והאמיצים שלנו – במרכז – עמית, שלומי, אורן ואלון, ובירושלים – יוחאי ודרור – שעשו הכל כדי להביא אליכם ירקות לקדירות ולבישולים של הסערה. תודה רבה!!! ותודה גם למי מכם שדאג לשליחים, שהציע כוס מרק חם או מחסה מפני הסערה – האיכפתיות שלכם מחממת את הלב. ברד היא מילה שצלילה הולם ביותר את משמעותה – כדורים קשים וחזקים של קרח שיורדים בתיפוף תוקפני על הירקות – מכים בהם ופוצעים. ביום רביעי היכו בשדה שלנו שני מטחים משמעותיים של ברררררד. הנפגעים ביותר הם כמובן החלקים הרכים יותר החשופים בחוץ – פירות או עלים. מזל שהשורשים נמצאים עמוק במרתף, מתחת לקרקע, ונחסכת מהם המכה. כדי להגן על הירקות העליים שלנו אנחנו מכסים אותם ביריעות בד אגריל שנפרשות מעל הערוגה ומגוננות על הצמחים. ואכן, רוב העלים שלנו – חסות, תרד וירוקים אחרים היו בטוחים תחת לכיסוי. גם הירוקים הגדלים בבית הרשת היו מוגנים שם – מנגולד ותרד ועלי בייבי שוכנים שם בבטחה ולא נפגעו כלל. אבל לא הכל אפשר ולא הכל הצלחנו לכסות – הרוחות החזקות שהיו בימים שלפני הסופה הפכו את פריסת הכיסויים לבלתי אפשרית, וכמו כן, לא את כל הגידולים אנחנו מכסים. כך שיש פגיעה מסויימת של הברד בירקות. במצב כזה אנחנו קוטפים סלקטיבית את הירקות, משאירים בשדה את העלים הפגועים ממש, וממיינים ומנקים את מה שכן נקטף – מקלפים עלים חיצוניים וקוצצים קצוות גבעולים פגועים, ובכל זאת- סביר להניח שתבחינו בנזק בירקות בארגזים בשבועות הקרובים – הפגיעה נראית כמו נקודות ופספוס לבנים על העלים של הסלרי, הכרוב, בעלי הכרישה והשום הירוק. גם האפונה הסינית מנוקדת מעט בלבן. חלק מהנזק יתבטא יותר בהמשך – ערוגות מנגולד וקייל שלא כוסו וגדלים מחוץ לחממה נפגעו גם הן. הקייל החזק יותר נפגע פחות, המנגולד כוסח יותר… את צמחי המנגולד בערוגות אלו אנחנו “ננקה” בצורה יסודית בשדה – נסיר את העלים הפגועים וניתן לצמחים להתאושש ולשוב ולהצמיח עלים חדשים. גם ערוגות של צימוח צעיר יחסית נפגעו – עלי גזר, סלק וכרישה צעירים נפגעו, וגם הפול שכבר היה גבוה יחסית הוכה וכופף. מנסיון העבר אנחנו יודעים שהצמחים הצעירים בדרך כלל מתאוששים, אך הזמן הנדרש להם לצאת מההלם, להצמיח עלים חדשים ולזקוף קומתם גורם לעיכוב בהבשלה. אנחנו משתדלים להתייחס להכל בהבנה ובקבלה, להבין שזה נחמד לתכנן ולצפות שהכל יקרה כמו שרצינו, אבל כמו שאומרים, אַ מֶענְטְש טרַאכְט אוּן גוֹט לַאכְט  – האדם מתכנן ואלוהים מצחקק… ובסופו של דבר, יש חצי מלא לספל גן הירק שלנו – ירקות רבים שלא נפגעו ושנקטפים גם השבוע בשפע חורפי מקסים. מאחלים לכולכם וגם לירקות שלנו המשך שבוע טוב, שתפשירו קצת מן הקור בהתחממות המתונה הצפויה בהמשך השבוע, אלון, בת-עמי, דרור, מאיה וכל צוות ח’ביזה __________________________________  מה השבוע בסל?

יום שני: גזר/דלעת, כרישה/שום ירוק, תרד/מנגולד/קייל, עגבנייה, כרובית/ תפו”א, סלרי עלים /שורש, פלפל/מלפפון, כרוב, חסה, סלק/שומר, בארגזים קטנים בלבד: אפונה/ארטישוק ירושלמי.

ובסל הגדול תוספת של: עלי בייבי/רוקט, ברוקולי, כוסברה/פטרוזיליה, צנונית/דייקון

לצערנו יש מחסור במלפפונים, אנחנו מקוים מאוד שהענין זמני, בשל הסערה בשבוע שעבר. במקום מלפפונים קנינו השלמה של אורחי קיץ אחרים הגדלים בחממות בעונה זו ולכן נעדרים מהארגז בדרך כלל – פלפל או זוקיני, מקוים שתשמחו בהם.

יום רביעי: דלעת/גזר, כרישה, תרד, עגבנייה, כרוב לבן/סגול, זוקיני /פלפל, ברוקולי, חסה, סלק/שומר/לפת, בארגזים קטנים בלבד: אפונה סינית/ארטישוק ירושלמי, סלרי עלים.

ובסל הגדול תוספת של: עלי בייבי/קייל, צנונית/דייקון, סלרי שורש/פטרוזיליה שורש, שום ירוק, תפו”א

יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: קמח, פירות, דבש, קרקרים, תמרים, שקדים, חומוס, מזון פרוביוטי, פירות מיובשים ולדר, שמן זית, לחם שאור, מיץ רימונים ומוצרי חלב עיזים. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. ולמלא את ההזמנה במערכת ההזמנות שלנו (בתנאי שאתם לקוחות שלנו כמובן)

Top