עלי ח’ביזה 468, 17-19 בפברואר 2014, י”ז-י”ט אדר א תשע”ד

קצת הודעות – תוספות לארגז – חוסרים וחדשים: כאמור, מנו, אופת הלחם המצויינת שלנו, חובקת בן, ונמצאת כרגע בחופשת לידה. כרגע אין אפיה, נעדכן אתכם כשנדע מה התכניות להמשך. מכולנו שלוחות לה ולכל המשפחה ברכות ושעות שינה… טוחני הקמח שלנו, אסף ואריק מ”מנחת הארץ” הודיעו לנו שבחודשים הקרובים צפוי מחסור בגרעיני כוסמין אורגני. זה ימשך כנראה לא מעט זמן, ולא נוכל להציע לכם קמח כוסמין מלא, 70% או סולת כוסמין אורגניים. יש אפשרות לרכוש מהם קמח כוסמין שאינו אורגני. בשלב זה אנחנו לא בוחרים באפשרות הזו. אם יהיו עדכונים, נדווח. ___________________________ משפחת מנחם, מגדלי הפירות מחוות “מלוא הטנא” עושים עוד המון דברים מלבד טיפול בוסתני הפירות שלהם. ב”מלוא הטנא” יש גם מכוורת, מטע זיתים ובית בד, והם מייצרים גם מגוון מוצרים מיוחד ומשובח. החל מהשבוע אנחנו מוסיפים לפירות שאפשר לרכוש מהם גם טחינה משובחת מאוד – משומשום אתיופי, בטחינה באבני ריחיים עתיקות (משהו מיוחד ממש), וקפה טחון משובח בקליה מסורתית. בנוסף – יש שינויים בהזמנת הפירות – מחירם של ארגזי הפירות הארוזים עולה מעט – ארגז פירות גדול יעלה מעתה 85 שקלים,  מחירו של ארגז פירות קטן יהיה 55 שקלים. כמו כן, מעתה ניתן יהיה להזמין פירות בארגזי “הפתעה” ארוזים, או ביחידות של קילוגרם (אין אפשרות להזמין חצאים). אם יש לכם הזמנת פירות קבועה, אנא עדכנו אותה. _________________________ מלאי חדש של תמרים הגיע אלינו מהערבה בשבוע שעבר. אנחנו מתנצלים בפני מי שלא קיבל את הזמנת התמרים שלו ברביעי האחרון, אפשר לחדש את ההזמנה השבוע, התמרים כאן, מתוקים ועסיסיים כתמיד. __________________________________
חוני איור מהספר "הפלא ופלא" מאת דבורה עומר

חוני איור מהספר “הפלא ופלא” מאת דבורה עומר

איפה חוני כשצריך אותו? סוף השבוע האחרון הביא לשדות ח’ביזה כ7-8 מ”מ של גשם. שמחה גדולה בהתחשב ביובש של החודשיים האחרונים, בהם גם הממטרים המעטים שעברו על ארצנו הקטנטונת, פסחו דווקא עלינו. ואחרי שכל כך חיכינו לו, לגשם, נדחקו הצידה כל קיטורי החורף הרגילים, משקל הבוץ בנעליים היה משמח מאוד, וגם שבילי הבוץ במשרד הפיקו ממאיה “מי הכניס בוץ לכאן?” מלווה בחיוך רחב. (מאיה ודרור מנסים מאז בואם לתרבת מעט את המשרד המבולגן והמג’ויף שלי…). המטר שהיה היה יופי, אבל, כמובן, לא מספיק, והשבוע היבש המשתרע לפנינו מעלה רעיונות על ניסוח מודעה למדור לחיפוש קרובים: “אבד איש זקן ונמרץ, עקשן ומלא אמונה, שיודע לעוג עוגות ולשכנע את האל לשלוח מעט גשם לכיווננו”. כרגע נראה שכל תלמידי חוני המעגל עשו כעצתה של חוה אלברשטיין ונסעו ללונדון, ושם הם מנסים לשכנע את השמיים לסגור את הברז. אנחנו ממשיכים לקוות ולהתפלל שהחודש הקרוב יהיה רטוב יותר ויתן לנו “ונהפוכו” קטן של גשמי ברכה. אומרים לנו שאולי זה יקרה בתחילת השבוע הבא. בואו נחזיק אצבעות. עצירת הגשם היא כמובן בעייתית מאוד לטווח ארוך מבחינת התרוקנות מאגרי המים של האיזור, אבל לחקלאי הבעל (גידולים ללא השקייה) הבעיה בוערת ומיידית – החיטה ושאר גידולי השדה סביבנו כבר מתחילה לסבול מהצהבה והיא נמוכה מהרגיל, ובשדות שזה אפשרי מתחילים להכניס השקיה כדי לנסות להציל את היבול. אצלנו בשדה הבעיה נפתרת בעזרת השקיה בטפטוף, שבחורף רגיל מושבתת בתקופה כזאת, אבל השנה, כשנוקפים השבועות ומים אין – אנחנו מפעילים אותה לעתים תכופות. הטמפרטורות דווקא לא גבוהות מהרגיל – למרות שבמהלך היום יש שעות נעימות וחמימות, בכל זאת הימים עדיין קצרים, והלילות קרים מאוד והצינה נמשכת עד שעות הבוקר המאוחרות, כך שירקות החורף עדיין מרגישים בבית, מתעטפים בקור הלילי ונהנים ממנות האור והחמימות ביום, שמסייעים להם לצמוח יפה. מחזורי החורף האחרונים נשתלים בימים אלו, וכבר התחלנו לזרוע ולשתול חלק נכבד מירקות האביב שלנו: חצילים, קישואים, דלעת ומלפפון כבר עושים את צעדיהם הראשונים בשדה, תחת הגנה של מנהרות פלסטיק שמבודדות אותם במעט מהחורף שבחוץ. המלונים צפויים להגיע השבוע, ובחודש הבא אבטיחים… עשבי הבר בשולי השדה ובתוך הערוגות מתחילים לפרוח, וזו כמובן חגיגת יופי אחת גדולה, אבל גם סימן עבורנו שאי אפשר להשתהות יותר עם העישובים, ובמקביל לעישוב ביד, צריך להתחיל לשנס מתנינו ולקלטר, כדי שהעשביה לא תגיע לשלב הזרעים ותתמקם ביתר נוחות בשדה, עם כל אלפי הצאצאים החדשים שלה. לשם כך עמל גבי המופלא שלנו, תיקן לנו מתחחת יד ישנה של משה, ושיפצר מקלטרת מחודשת להרכבה על הטרקטור.
קילטור ראשון בח'ביזה לפני עשר שנים...

קילטור ראשון בח’ביזה לפני עשר שנים…

קילטור הוא עיבוד של שכבת הקרקע העליונה, כדי להוציא עשבים. החוכמה היא לא לקלטר עמוק מדי, כדי לא להעלות זרעים שטמונים עמוק בקרקע, ומצד שני, לא לקלטר שטחי מדי, כדי להצליח להוציא את העשביה מהשורש. במקרה שלנו אנחנו גם מקלטרים בערוגות שכבר שתולים בהם גידולים, ומנקים את העשבים מימין ומשמאל לגידול, מה שדורש כמובן עבודה בדיוק רב במקצועיות ובקצב הנכון, כלומר, עבודה של גבי. אני יכולה לעמוד ולהתבונן בו זמן רב, נוסע בריכוז מוחלט, מוציא מאחורי הטרקטור ערוגות מנוקות ושמחות. השדה מרהיב ביופיו – ערוגות עמוסות ירקות גדלים או בשלים, ולצידן ערוגות ריקות חומות כעוגת שוקוולד, שממתינות לשתילי האביב והקיץ שיכנסו אליהן ויצמחו בהן. החיות של החורף והלחות בקרקע ובצמחים נשמרות, למרות המחסור החמור בגשמים, והשדות כולם חוגגים את העונה השמחה הזאת ששמה חורף ישראלי. אם יוצא לכם להגיע לאיזור, אתם תמיד מוזמנים לקפוץ להביט ביופי הזה. מאחלים לכולנו שבוע טוב, שיביא איתו גשם, אלון, בת-עמי, מאיה, דרור וכל צוות ח’ביזה ____________________________________ מה השבוע בסל? יום שני: כרובית, סלרי עלים, חסה, עגבניות, אפונה סינית/אפונת גינה, כרוב לבן או אדום או ברוקולי, גזר, מלפפון, כוסברה/שמיר/פטרוזיליה, תרד/עלי ברוקולי, כרישה. ובסל הגדול תוספת של: שומר/סלק, פלפל אדום, תפוחי אדמה. יום רביעי: תפו”א, שומר, מלפפון, כרוב לבן/אדום, פטרוזיליה, ברוקולי/כרובית, אפונה סינית, גזר, חסה, סלרי עלים, עגבניות. ובסל הגדול תוספת של: כרישה, קייל/תרד, דייקון/צנונית. יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: קמח, נבטים, פירות, דבש, קרקרים, תמרים, שקדים, מזון פרוביוטי, פירות מיובשים ולדר, שמן זית, לחם שאור, מיץ רימונים ומוצרי חלב עיזים. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. ולמלא את ההזמנה במערכת ההזמנות שלנו (בתנאי שאתם לקוחות שלנו כמובן).
Top