עלון 62, 14-15 ביוני 2005

cucumber draw.jpg“מלפפון צמח בגן  מלפפון ירוק,  וטוב וחם היה לו שם  מלפפון ירוק”                                      מלפפון ירוק / לוין קיפניס שבוע טוב לכולם ! השבוע, בעיתוי מוצלח, אנחנו מצרפים לסל את ביכורי המלפפונים שלנו – הירק הירוק והעסיסי הזה ששום “סלט ישראלי” איננו שלם בלעדיו. המלפפון (Cucumis Sativus) הוא בן למשפחת הדלועיים חובבי החום, וכמה מאחיו שוכנים לצדו בשדה שלנו הקיץ – הדלעת, “צמח הספגטי”, הקישואים שכבר התחלתם לקבל ועוד. המלפפון הוא צמח עשבוני, חד-שנתי. הוא מצמיח עלים בעלי פטוטרת ארוכה וצורת לב, ו”גבעולים” שעירים ארוכים המשתרעים ומסתעפים בדומה לצמח מטפס. מוצאו של המלפפון מהרי צפון הודו. הוא תורבת בעת העתיקה לפני כ-4000 שנה לפחות. בתקופה זו הוא היה מוכר כבר במצרים, וגם בתנ”ך הוא מוזכר: כזכור לאלו מכם שקראו את העלון על הקישוא – ה”קישוא” התנ”כי שאליו התגעגעו בני ישראל בנדודי במדבר, איננו אלא זן כלשהו של מלפפון. בארץ זכה המלפפון לטיפוח החל מראשית ההתיישבות היהודית ונוצרו מבחר זנים משובחים. זני המלפפונים הנפוצים כיום בשווקים הם אלו המגודלים בחממה. אלו זנים פוריים יחסית המפיקים כעשרה טון פרי לדונם. המלפפונים שלנו – מזן “אוריון” שהוא זן לשטח פתוח – “חלשים” הרבה יותר מבחינה זו ומפיקים רק שני טון לדונם, אך הם משתבחים באיכותם ובטעמם.  הזן שלנו הוא חד-ביתי (בצמח אחד גדלים זה בצד זה פרחים “זכריים” ו”נקביים”). זני החממה, לעומת זאת, הם פרי הכלאות והשבחות שונות והם חד-מיניים ודו-ביתיים (בצמח אחד גדלים פרחים “זכריים” ובשני “נקביים”), וההאבקה בין פרחי ה”זכרים” ו”הנקבות” נעשית לרוב על ידי חרקים. את הצמחים נוהגים לגדל ביחס של בערך צמח “זכר” אחד לתשע “נקבות”!, עובדה המסבירה את תנובתם המוגברת של זנים אלו כיוון שכל פרחי הצמחים ה”נקביים” מפיקים פרי. על מנת להבטיח בשדה שלנו תנובת ירק סדירה וארוכה ככל האפשר זרענו בהפרשי זמן קצרים כמה ערוגות של מלפפונים. על מנת לשפר את קליטת האור על ידי העלים ולשפר את הנגישות שלנו לירק אנחנו מדלים את המלפפונים שלנו עד שהם מגיעים לגובה של כמטר וחצי. צבע פרי  ה”אוריון”  הבשל  הוא ירוק, אך מלפפונים  מגיעים  בשלל צבעים ודוגמאות: לבן, כתום או אדום-חום עד חום כהה, ולעתים הצבע אינו אחיד אלא מנומר או מפוספס. גם צורת הפרי שונה מאוד, בין זן לזן: גלילי קצר או מוארך, ישר או כפוף בחלקו, דק או עבה. את הירק מגדלים בחממות משך כל השנה, ובשטחים פתוחים רק בקיץ. הפרי נקטף בעודו בוסר, ומכיוון שהצמח צומח במהירות יש צורך לקטוף כמעט בכל יום. בעולם ידועים גם זנים לתעשייה, המתאימים לאיסוף מכני . cucumber.jpgהמלפפון מכיל 96% מים, ובגלל היותו דל קלוריות (12 קלוריות ב- 100 גרם, מים, 0.6% חלבון, 2.6% פחמימות) הוא מומלץ כמרכיב בתזונתם של המקפידים על דיאטה. יש בו סידן ואשלגן וכן בטא קארוטן, ומעט ויטמיניB  ו-C זרעי המלפפון הם בעלי תכונה קוטלת תולעים ומשתמשי בהם אפוא לטיפול בתולעי מעיים. ברפואה הסינית נחשב המלפפון כבעל איכות קירור ולכן כעוזר לנקות את הגוף מרעלים, לתת שתן ולהרוות את הצמא. כמו כן הוא נחשב לירק מתוק, מה שעוזר לאיברים האחראים על כל נושא עיכול והטמעת המזון והנוזלים בגוף. שימוש עיקרי אחר במלפפון הוא בקוסמטיקה. המיץ הטרי של הירק מצנן, מבריא ומגמיש את העור: לשם שטיפת פנים יש לרסק מלפפונים במערבל ולסנן אותם. במיץ שנוצר יש לשטוף את הפנים.
  • ושוב אנחנו מזכירים: לפני מספר שבועות שלחנו לכם שאלון למילוי. תודה לאלו שכבר ענו עליו, ואלו שעדיין לא – קדימה, אנחנו מחכים ומצפים לתשובותיכם!
אלון, יוחאי וצוות ח’וביזה   ומה בסל השבוע? עגבניות – השלמה מלפפונים – מהשדה + השלמה קישוא ירוק + ירוק בהיר גזר – מהשדה + השלמה תפו”א – השלמה פלפל אדום – השלמה כרישה- השלמה פטרוזיליה חסה שזיף – נאות סמדר כרוב סלרי שורש ובסל הגדול תוספת של צנוניות סלק אדום חצילים    מתכונים

מלפפונים כבושים במלח: מתוך אתר (ynet)

  • המרכיבים:
מלפפונים מוצקים (רצוי כמה שיותר קטנים) מים מלח גס  [היחס בין המים למלח הוא של כפית מלח לכוס מים]
  • ההכנה:
– שוטפים את המלפפונים, ומסדרים בצנצנת כבישה מעוקרת (יש לטבול את הצנצנת במים רותחים כדי שהיא תהייה סטרילית). – משתדלים שלא יהיו רווחים גדולים בין המלפפונים. – אם רוצים אפשר להוסיף למלפפונים בשלב זה פלפל שחור שלם, שום ושאר תבלינים. – ממיסים את המלח במים ושופכים את המים על המלפפונים (המים צריכים לכסות את המלפפונים). – מעמידים את הצנצנת בצד למשך שבועיים. סלט מלפפונים יפני (מתוך אתר “טבע הריפוי”)
  • המרכיבים:
5 מלפפונים קטנים וטריים מאוד חצויים לאורכם ‏‏כף ג’ינג’ר טרי מגורד דק ‏כף מלח‏‏ שן שום קצוצה 3 כפות רוטב סויה יפני‏‏ ‏
  • ההכנה:
– מגרדים את פנים המלפפונים עם הגרעינים ונפטרים מהמיץ. – פורסים לפרוסות ‏דקות.‏ – שמים את פרוסות המלפפונים ואת כל שאר החומרים בכלי רחב ומניחים עליו ‏כלי נוסף, שיהווה משקולת לוחצת על הסלט.‏ – מניחים ככה במקרר למשך הלילה. ‏- מסננים מן הנוזלים ומגישים. סלט מלפפונים תאילנדי חריף
  • המרכיבים:
6 מלפפונים ‏ 2 ‏כפות בצל קצוץ ½ כוס מים ½ כוס חומץ אורז ¼ כפית פלפל אדום חריף קצוץ 3 כפות סוכר חום כף בוטנים קלויים קצוצים מלח‏‏
  • ההכנה:
– חותכים את המלפפונים לרצועות דקות, ממליחים אותם ונותנים לעמוד כשעה. – לאחר כשעה שוטפים היטב וסוחטים. – מרתיחים בסיר קטן את חומץ האורז, המים, הסוכר והפלפל החריף. – מרתיחים עד שנותרים 1/3 מהנוזלים, מורידים מהאש ומקררים. – מוסיפים את הבצל הקצוץ ושופכים על המלפפונים. – מקפיצים היטב את הרוטב והמלפפונים ומפזרים מעל את הבוטנים. – מגישים. סלט מלפפונים ועוף (מתוך האתר “על השולחן”)
  • המרכיבים:
חצי עוף צלוי בלי העצמות. 4 מלפפונים קטנים טריים 2 שיני שום קצוצות 4 בצלים ירוקים קצוצים כפית שורש ג’ינג’ר טרי קצוץ דק פלפל אדום חריף קצוץ דק חצי כוס כוסברה קצוצה דק לרוטב: 3 כפות רוטב סויה 3 כפות מיץ לימון            2כפיות סוכר           כף שמן שומשום           מלח            פלפל שחור
  •  ההכנה:
– חותכים את העוף לקוביות של כ-1 ס”מ ושמים בקערה. – חותכים את המלפפונים לרוחבם ל-3 חלקים. חותכים כל חלק לאורכו ל-8. – מוסיפים את כל שאר החומרים לקערה. – יוצקים מעל את הרוטב ומערבבים. – משהים כמה דקות ומגישים. מרק מלפפונים קר: (מתוך אתר “על השולחן”)
  • המרכיבים:
ק”ג מלפפון קטן חופן עלי נענע 250 מ”ל שמנת לקפה ½ כפית זנגוויל טרי קצוץ 2-1 כפות חומץ איכותי
  •  ההכנה:
– מקלפים את המלפפונים. – מאדים במשך 10 דקות. – מעבדים בבלנדר עד לקבלת מחית חלקה, ומעבירים במסננת. –  מוסיפים נענע ותבלינים. – מצננים במקרר. – מוסיפים שמנת קרה ומגישים.
Top