עלון 340, 2-4 במאי 2011, כ”ח-ל’ ניסן תשע”א

    לפני הכל – כמה מילות תודה אישיות וגם בשם כולנו ובשמכם – למליסה. לפני שמונה חודשים כשיצאתי לחופשת לידה תפסה מליסה את שרביט הפיקוד על ניהול הלקוחות. זהו תפקיד לא פשוט. השעות רבות, האחריות כבדה, צריך לזכור פרטים רבים, לשמור על הסבלנות, העירנות, הריכוז, ועוד להצליח בתוך כל זה למצוא זמן לקצת שדה ירוק ולהנאה מהירקות. מליסה הסכימה לקחת על עצמה את המשימה הזו במלוא הרצינות, האחריות והמסירות. לפעמים גיליתי ששלחה לי מיילים בשתיים בלילה (אולי גם לכם זה קרה). לא תמיד זה היה קל, אבל גם בימים של פאשלות שליחים, בלבול בארגזים או ירק שנשכח, תמיד היא מצליחה לשמור על רוח חיובית ולמלא פיה הלל והתפעלות מיופיו של ירק מסוים, מחיפושית פרת משה רבנו שבקעה מן הביצה זה עתה, ממתכון חדש ומוצלח שניסתה. ובעיקר – לא מתייאשת, ממשיכה להתייעל, להציע הצעות נבונות, לבדוק כל פרט עד הסוף במסירות רבה. בימים אלו אני חוזרת לתפקיד ונכנסת מחדש לנעליים בהם צעדה מליסה בחודשים האחרונים, ונעים לי לגלות שהיא שמרה עליהן חמות, מתוחזקות, והוסיפה גם קישוט או תיקון פה ושם. על כל זה אני רוצה לומר לך תודה גדולה מעומק הלב. כולנו כאן מאחלים לך המון טוב, ענין, צמיחה והצלחה בדרך היצירתית והמשמחת בה את מתחילה ללכת. וכמובן שמחים שנמשיך עדיין להתראות. תודה תודה ושוב – תודה. בת-עמי, אלון, וכל צוות ח’ביזה והלקוחות __________________________________________ מועדון הירק המתמיד ממש קשה להאמין: חודש מאי צועד פנימה, חודש ניסן כמעט מסתיים, וכשמביטים דרך החלון פוגשים שמיים אפורים ומעוננים. ביום שישי כשהגעתי לשדה פגשתי אדמה רטובה ובוצית לאחר סופת גשם וברד פתאומית ועזה. חלק מהחיפויים שלנו ממש נוקבו מעוצמת הממטרים, אבל הירקות נראים בריאים ושלמים ואולי אפילו מחייכים בפליאה – עבורם זו הפתעה נעימה לקבל מקלחת מרעננת ומרווה שכזו בתחילת הקיץ, כשכבר לא ציפו למים משמים. עבורנו זה תענוג לסגור את ברזי ההשקייה בתקופה זו, גם אם זה רק לכמה ימים. השדה עובר בהדרגה מחורף לקיץ. בדרך כלל אני מכבירה מילים על התבונה בירקות עונתיים, על הגיוון והענין והגעגוע, על הטוב שבשינוי, שבהתחדשות. בימים האחרונים כשעברתי בערוגות חשבתי לי שמעניין לראות את השינוי מחד והיציבות מאידך דוקא באותם ירקות שצומחים אצלנו לאורך כל השנה: זני החסה מתחלפים, אחרי ביקור קצר של הזנים האדום והאמריקאי, שהם רגישים יותר ולכן גדלים רק בסתו ובאביב המתונים, אנחנו שבים לחסה הערבית הקשוחה יותר, לזני הקיץ שלה העמידים לחום הקיץ הישראלי. ההבדל בין ערוגת חזה צעירה ובוגרת הוא בעיקר בצבעים: ערוגת חסה שזה עתה נשתלה תהיה חומה כצבע האדמה ומנוקדת בשתי שורות של נקודות ירוקות – הלא הן החסות. בערוגה הבוגרת כבר כמעט לא תראו חום – האדמה נעלמה מתחת לראשים המפוארים והצפופים עכשיו של החסות המוכנות, שצמחו והתרחבו ועכשיו הן עומדות דחוסות זו אל זו, ממתינות לקטיף.

יש נקודה מסוימת בשדה, שאם עומדים בה, מביטים בארבע ערוגות כרישה בשלבים שונים: מהצעירות ביותר, שרק זה עתה נשתלו, ועד לכרישות הבשלות והבוגרות, שגבעולן הלבן כבר מציץ מעט מן הקרקע והערוגה שלהן הולכת ומידלדלת מקטיף לקטיף, כשבכל פעם מוצאות מן הקרקע השמנות ביותר ומפנות מקום לשכנותיהן להתרווח ולהתעבות. הן כל כך דומות זו לזו, מלבד בגודלן, שלפעמים הן מזכירות לי דפדוף באלבום תמונות: הנה התינוק הזוחל החייכן, הנה הילד המוכן לכתה א’ על ילקוטו על גבו, כאן הוא נרגש, נפרד מן ההורים בבקו”ם והנה הוא במסיבת ההפתעה ליומולדת הארבעים שלו – דומה לאותו תינוק שהיה אבל קצת מבוגר…

הסלקים בשדה נמצאים גם הם בשלבים שונים. השנה אנחנו מנסים להאריך את עונת הסלק שלנו ולגדל סלקים גם בעונה החמה. גידול הסלק בקיץ יתחיל משתילים ולא מזרעים, כפי שאנחנו עושים עם הסלק החורפי, משום שסלק לא נובט היטב בחום (כמו גם דודנו התרד). ערוגות הסלק החדשות שנשתלו לאחרונה זוכות לטיפול וטיפוח מפנקים: הלחות בקרקע נבדקת מדי יום, הערוגה מעושבת כהלכה, כל זאת כדי לתת לפעוטות תנאים מצויינים לצמיחה. אבל כשהם בוגרים וחזקים אנחנו מרפים ונותנים למציאות ולטבע לעשות את שלהם. בערוגת הסלק הבוגרת העכשווית שלנו חיכתה לנו הפתעה: ברגע שהרפינו (מה שקרה במקביל להתחממות האביבית) התפשטה בין הסלקים העגולים נענע שובבה וריחנית. לקח לנו רגע, אבל אז נזכרנו שזו אכן היתה ערוגת הנענע מהשנה שעברה, ואחרי תרדמת חורף התעוררה לה היפיפיה הנמה ופרצה במחול סוער.

חברים נוספים שמלווים אותנו בשדה לאורך כל השנה הם הפטרוזיליה, הכוסברה והשמיר. הכוסברה והשמיר הם עשבים חד שנתיים. בחורף הם צומחים ברוגע, לוקחים את הזמן ונהנים מהקרירות והאיטיות. בקיץ הם ממהרים, החום, האור והקצב הקייצי המהיר גורמים להם לחוש שהזמן רץ ואוזל וצריך למהר ולהניב זרעים, ולכן בחורף אנחנו מצליחים לקצור אותם פעמיים, ולפעמים אפילו שלוש, ובקיץ הם נקצרים פעם אחת ובדרך כלל מיד פורחים. אנחנו מנסים למתן אותם ולהרגיע את הריצה בעזרת רשתות צל שנמתחות מעליהם. הפטרוזיליה אחותם היא עשב דו שנתי ובתור שכך אין לה מה למהר – לה יש שנתיים להעמיד צאצאים והיא עושה הכל בניחותא. גם בקיץ היא מצליחה לשמור על אוירה של “שאנטי”. צומחת לה ברעננות למרות החום ומוריקה ממש כמו בחורף.

הבצל הירוק הוא אחרון המתמידים שלנו. גם הוא צומח לאורך כל השנה, מצליח להסתדר עם קור החורף ועם להט הקיץ. בחורף האחרון הוא (ואנחנו) פגשנו מתנכל חדש: זבוב הבצל, שהציק לו לא מעט, אבל עכשיו עם ההתחממות אנחנו כבר לא רואים נגיעות. לאורך כל השנה אנחנו מגדלים את אותו הזן, שבחורף, כמובן, גדל לאיטו, ובקיץ הוא מזדרז, ולפעמים אנחנו ממש “רודפים” אחריו כדי להספיק לקטוף אותו לפני שיהפוך לגדול ממש.

“הצומחים המתמידים” שלנו נמצאים בארגזים כל הזמן, הם ירקות שבשגרה אצלכם, מדי פעם יש להם הפסקה או פער בין קטיפים, אך לרוב הם שבים די מהר, אולי עוד לפני שמספיקים להתגעגע. לפעמים הם הופכים אצלנו למובנים מאליהם, לפעמים להיפך, קשה לנו לראות כיצד אפשר להסתדר בלעדיהם. כך או כך, מגיעה להם אתנחתא של כבוד – ושיר הלל קטן:

“אֲנִי רוֹצֶה לָשִׁיר שִׁיר הַלֵּל לְכָל מָה שֶׁנִּשְׁאָר פֹּה אִתָּנוּ וְלֹא עוֹזֵב וְלֹא נוֹדֵד כְּצִפּוֹרֵי הנדוד וְלֹא בּוֹרֵחַ צָפוֹנָה וְלֹא דָּרוֹמָה וְלֹא שָׁר “לִבִּי בְּמִזְרָח וְאָנֹכִי בִּקְצֶה מַעֲרָב”. אֲנִי רוֹצֶה לָשִׁיר לָעֵצִים שֶׁאֵינָם מַשְׁלִיכִים אֶת עֲלֵיהֶם וְסוֹבְלִים לַהַט קַיִץ וְקַר חֹרֶף וְלִבְנֵי אָדָם שֶׁאֵינָם מַשְׁלִיכִים אֶת זִכְרוֹנוֹתֵיהֶם וְסוֹבְלִים יוֹתֵר מִבְּנֵי אָדָם שֶׁמַּשְׁלִיכִים הַכֹּל. אֲבָל מֵעַל לְכָל אֲנִי רוֹצֶה לָשִׁיר שִׁיר הַלֵּל לָאוֹהֲבִים שֶׁנִּשְׁאָרִים יַחְדָּו לְשִׂמְחָה וּלְצַעַר וּלְשִׂמְחָה. לַעֲשׂוֹת בַּיִת, לַעֲשׂוֹת יְלָדִים, עַכְשָׁו וּבָעוֹנוֹת האֲחֵרוֹת.”                מתוך פתוח סגור פתוח/ י.עמיחי מאחלים לכם ימי התחדשות, זכרון, יציבות ואהבה, אלון, מליסה, בת-עמי וצוות ח’ביזה _____________________________________ מה השבוע בסל? יום שני: חסה, סלרי עלים, שמיר, צנוניות, קלרבי, בצל ירוק, עגבניות, מלפפונים, גזר, קישואים, מנגולד. ובסל הגדול תוספת של: כרישה, כרוב, פול או סלק יום רביעי: סלק אדום, קישואים, מלפפונים, מנגולד, עגבניות, גזר, שמיר, סלרי עלים, חסה ערבית, כרישה, קולרבי, כוסברה. ובסל הגדול תוספת של: כרוב, פטרוזיליה, בצל ירוק יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: גרנולה ועוגיות, קמח, לחם נבוט, נבטים, גבינות עיזים, פירות, דבש, קרקרים. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. בטופס המצורף תוכלו למצוא רשימה מפורטת של המוצרים ומחיריהם. אפשר למלא את ההזמנה בטופס ולשלוח אלינו. _____________________________________ מתכונים לירקות המתמידים: לאפה חסה קציצות כרישה אפויות בתנור מתכוני סלק צלוי אורז ואורז בר עם עשבי תיבול טריים
Top