עלון 296, 31 במאי – 2 ביוני, 2010, י”ח-כ’ סיון תש”ע

תזכורת: מי שמעוניין להזמין לחם כוסמין נבוט מהאפיה הדו-שבועית של יפתח, נא להעביר אלי את ההזמנה עד יום שישי הקרוב, 4 ביוני. ____________________________________ עוד מעט כמעט… בשבועות האחרונים אנחנו נמצאים בהתמעטות והיעלמות אט-אט של ירקות החורף – השומר, החרדל וטאטסוי, הלפת, הצנונים, שורשי הסלרי והפטרוזיליה ועוד חברים רבים, כולם כבר הוצאו מהשדה וערוגותיהם תוחחו והוכנו לשתילות קיץ נוספות. בפינת השדה האחרונה יש עוד סלק, מנגולד, כרישה ושאר ספיחי חורף, אך רוב רובו של השדה הוא קייצי לגמרי. והתכונה, ההתפתחות והתזוזה באגף הקיץ הולכים ומתגברים. אחרי המלפפונים והקישואים החלו גם הבזיל והנענע, והשעועיות הירוקה והצהובה, והשבוע גם קטפנו ראשוני עגבניות אדומות מהשיחים. אני יודעת שבארגזים התנועה הקייצית הזאת עדיין לא כל כך מתבטאת, לפחות לא באופן דרמטי, אז כדי להקל על הציפיה ולשתף אתכם ב”הנה, עוד דקה” של השדה, אני מגישה לכם השבוע את הירקות המתקרבים לקו הסיום (מי יותר ומי פחות), בתמונות שצילמתי ממש ביום ראשון: ראשונה, העגבניה, שכאמור כבר מאדימה ונקטפת, ולאט לאט יחליפו עגבניות השטח הפתוח את עגבניות החממה הממלאות את סליכם לאורך כל החורף (סליחה על התמונות המעט מטושטשות):

tomato

tomato1

זה בהחלט לא נדיר לראות עגבניות אדומות וירוקות דרות על השיח בצוותא, אנחנו קוטפים רק את האדומות ומניחים לירוקות לקחת את הזמן ולהמשיך להבשיל. ברקע אתם יכולים לראות את שורת העגבניות הסמוכה המכוסה עדיין ברשת צל, כדי להגן על השיחים מתעוקת השמש ולהקטין בעט את הנגיעות בוירוסים.

עגבניות הצ’רי המטפסות, שנשתלו מאוחר מעגבניות השיח הגדולות, זוכות בשלב הזה של העונה לסככת צל מרשימה הפרושה מעליהן. הן אמנם נשתלו מאוחר יותר, אך מהירות יורת להבשיל, ואשכולות ירוקים כהים כבר מבריקים על השיחים הזקופים, בקרוב יהפכו לאדומות:

cherry tomatoes

חברים נוספים שכבר כמעט מוכנים הם האבטיחים, המשתרעים בערוגות במרבד של עלים עדינים ויפים. האבטיחים שזרענו הם מן הסוג הקטן, כדי שנוכל לשים לכם בסלים אבטיח שלם ויישאר עדיין מקום לעוד כמה ירקות… הנה כמה תמונות מן העגלגלים האלה:

watermelon

watermelon2

כבר זמן מה אנחנו מגלים שיש לנו מתחרים על האבטיחים, ושוכני שדה נוספים חומדים את הפירות המתוקים שלנו, זה נראה כך:

eaten watermelon

מכיון שכך חשבנו שאולי הפרי בשל, ובדקנו בסקרנות אבטיח אחד, אך הוא היה עדיין בהיר מדי ולא מתוק. הסימן לבשלותו של אבטיח הוא התייבשות העלה הקטן הצמוד לגבעול המחבר בין האבטיח לצמח. בינתיים העלים עדיין ירוקים ואנחנו ממתינים בסבלנות ובציפיה.

ליד ערוגת האבטיח מתקדמות להן בבטחה לקראת ההבשלה מספר ערוגות ובהן סוגים שונים של דלעות קטנות, המכונות גם קישואי חורף (כי הן נשמרות היטב גם עד לעונת החורף). גם הם עדיין לא מוכנים, דפנות הפרי צריכות עוד התקשות ותוכן של הדלעות זקוק לעוד התפתחות מתיקות, אבל הן בהחלט עושות צעדים גדולים, מגיעות לגודל הנכון, משתנות אט-אט לגוון הנכון, ומעבות את הדפנות. הנה המוכרת ביותר משלושתן, הדלורית:

butternut

לידה מבשילות דלעות האימטרובל (acorn), שהגיעו לשווקים בשנה האחרונה ולפעמים מכנים אותן כאן “דלעות ערמונים”:

acorn

ובערוגה האחרונה מתעגלות וגדלות להן בנחת הקבוצ’ות האהובות עלי במיוחד:

kabocha

בלקח מהשנים הקודמות אנחנו מגדלים את הדלעות הללו מוקדם יחסית, ואתם נהנים מהם בעונת הקיץ, כמתאבן לקראת הדלעות הגדולות, שזקוקות לכחמישה חודשים של צמיחה והבשלה עד שהן מוכנות לקטיף. הנה תמונת מצב עדכנית של אחת הדלעות מערוגת הדלעת שנזרעה עוד בסוף החורף, כפי שאתם רואים יש עוד זמן עד שיצלצל שעונה של הדלעת לשעת חצות… סינדרלה תיאלץ להמתין בסבלנות (הדלעת בתמונה היא דלעת פרובנס הפחוסה והקטנה יותר, היא צריכה להיות כתומה בשעת הקטיף):

pumpkin

מי שכן עושה צעדים יפים ומרשימים לקראת הסלים שלכם הוא ידידנו האהוב התירס. בשבועות האחרונים שמחנו לתת לכם טעימה מן התירס הדרומי של מושב עין הבשור, כהכנה לקראת התירס שלנו שכבר פרח. בינתיים כבר הופרו פרחי הנקבה, המצויים בחבקי הגבעולים, וקלחים קטנים בעלי שיער משיי ודק החלו להתפתח על הצמחים (רואים אותם מציצים בערך באמצע הגבעולים?):

corn flower

הקלחים עוד יתעבו, והשיער יתייבש מעט ויהפוך לחום-אדמדם. או אז נדע כי הגיע השעה והקלחים יקטפו מן הצמחים הזקופים היישר לארגזיכם. ממש בקרוב.

ואורחת נוספת שכבר נמצאת על הצמחים, אם כי בצורתה הדקיקה עדיין היא הלוביה. השנה אנחנו מגדלים כמה זני לוביה: לוביית שיח שהביא לנו מוחמד בשנה שעברה וממנה הכנו זרעים (יש לה זרעים מיוחדים ויפים: לבנים בעלי עין שחורה), לוביה תאילנדית, גם היא צומחת על שיח, ולוביה מטפסת שנזרעה ליד עמודים עליהם נמתחה רשת כדי לתמוך בה בטיפוסיה. הלוביה בתמונה היא הלוביה של מוחמד, הפרחים פרחו (ונוספים מגיעים בעקבותיהם), ונחשים דקיקים של לוביה כבר ניכרים על הצמחים. (אני מתנצלת שוב על הטשטוש המסויים, מקוה שאתם מבחינים בהם):

lubia

ואחרון אחרון חביב, החציל שלנו, שעוד יש לו זמן עד שיבשיל, אבל היום שמחתי לראות פרחים סגולים יפים מרכינים את ראשם על השיחים ומבשרים שגם החציל הגיע לגיל שאפשר להתחיל ומתקדם בצעדים בטוחים לעבר האבקה ופירות. כשהחציל יהיה כאן נדע כולנו שזה באמת כבר קיץ. הנה הוא עכשיו:

eggplant flower

בתקוות לשבוע טוב ולהתקדמות התדרגתית אך בטוחה ויציבה לעבר הקיץ ופירותיו, שבוע טוב, אלון, בת-עמי וצוות ח’ביזה

____________________________________

מה בסל השבוע?

יום שני: מלפפונים, קישואים, סלק אדום, תפו”א, מנגולד, עגבניות, פטרוזיליה, בצל ירוק, חסה , ברוקולי, שעועית  ירוקה או צהובה. ובסל הגדול תוספת של: תירס, שמיר, כרישה/כרוב ארגז פירות: יום רביעי: קישואים, בצל ירוק, עגבניות, סלק אדום, מנגולד, תפו”א, חסה, פלפל, שמיר או כוסברה, מלפפונים, שעועית ירוקה או צהובה. ובסל הגדול תוספת של: פטרוזיליה, תירס, כרישה ארגז פירות:

___________________________________

עומסי סוף החודש גברו עלי השבוע, ואני מסתפקת בעלון נטול מתכונים, ניפגש במטבח בשבוע הבא!

 

Top