עלון 131, 27-29 בנובמבר 2006

יא ירח, יא ירח, מה עשית? – חלק ב’ – שיהיה במזל טוב! בשבוע שעבר הצגתי את חלקו הראשון של הנושא המוזר-מסקרן-מאתגר הזה של שתילה על פי מחזורי גרמי השמיים – ירח וכוכבים. אז כתבתי על השפעת מצב הירח, למי שרוצה להציץ – הקישור: http://www.wordpress-630612-3305499.cloudwaysapps.com/newsletter/) אבל חוץ מהשפעת הירח ישנה גם השפעה משנית שהרציניים והיסודיים מבין הגננים-החקלאים הביו-דינמיים לוקחים גם אותה בחשבון. כאן מדובר על ההשפעה של מזלות אסטרולוגיים על צמחים, קרקע, מים, פירות, פריחה וזרעים. הירח עובר דרך המזלות מגלגל המזלות ברקיע כל יומיים בערך. המזלות השונים מקושרים לארבעה אלמנטים טבעיים: מים, אדמה, אויר ואש, וכל אחד מהיסודות הללו ממקד-מתעל את אנרגית הירח לחלק אחר של צמיחה והתפתחות. עבודה על פי השיטה הזו מתחשבת במצב הירח במשולב עם המזל בו הוא נמצא בכל יום ויום. סקירה קצרה, ואני מקוה שגם פשוטה, של האופי של כל אחד מהיסודות והמזלות הקשורים בהם:
  • מזלות המים – סרטן, עקרב ודגים, הם הימים הפוריים ביותר, לחים ומתאימים לשתילות, במיוחד של ירקות עליים, אנרגית הירח מתועלת לעלים ולצמיחה ירוקה, חיונית ורעננה. גם ירקות המכילים הרבה מים יהנו בימים אלו: למשל, מלונים וענבים. זהו זמן טוב להשקיה ולדישון, להתחיל ערימות קומפוסט.
  •  מזלות האדמה – שור, בתולה וגדי, גם הם מזלות פוריים מאוד, וכמו המים, נחשבים לחים. אנרגית הירח ממוקדת בשורשים, ולכן נהדר לשתול שורשים, אך גם כל צמח בעצם, שכן כולם זקוקים, כמובן, לשורשים חזקים ומבוססים. זה זמן פורה וטוב כמעט לכל עבודת אדמה. דישון, ארגון, טיפול בקומפוסט, קיצוץ עשבים.
  • מזלות האויר – מאזניים, תאומים ודלי, הם מזלות יבשים, המתעלים את אנרגית הירח להמרצת פריחה. טוב לשתול פרחים ועשבי תבלין ומרפא פורחים (קמומיל, קלנדולה, אכיניציאה) בימים אלו, טיפול במזיקים ובעשבים מתאים גם כאן.
  • מזלות האש – אריה, טלה וקשת, גם הם, כמו האויר, יבשים, וממקדים את אנרגית הירח בזרעים. נכון לשתול בהם קטניות ודגנים, המגודלים לזרעיהם היבשים, וזהו זמן טוב לקטיף (פחות לחות = פחות רקבון ויותר חיי מדף) ולשמירת זרעים, במיוחד בירח מלא. אלו גם ימים מעולים לעיבודי קרקע למיניהם.
התיאור כאן הוא כללי, כמובן. ישנם צמחים מסויימים המעדיפים מזלות מסויימים, ומשימות ספציפיות שמוצלח לבצע במזל מסויים (למשל: גיזום במזל עקרב). כדי להשתמש בשיטה במדויק צריך, כמובן, להיות מודעים למצב הירח, וזה, כמו שאמרנו בשבוע שעבר, קל יחסית. מה שמסובך יותר הוא לדעת באיזה מזל נמצא הירח בכל יום. לשם כך משתמשים במה שנקרא: “לוח ירח לגינון” שמפרט מה מצב הירח, מה מזלו, ואילו משימות גינון מומלץ לבצע בקומבינציה של אותו יום. לוחות מפורטים המעודכנים במדוייק לכל שנה ניתן לרכוש, דוגמא ללוח אינטרנטי כזה נמצאת בקישור: http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi תוך כדי הכתיבה וגם אחר כך שאלתי את עצמי מה בעצם אני חושבת על כל הענין, והבנתי שאני לא יודעת. מצד אחד זה נראה לי מלהיב – גם בשל החיבור הישיר לטבע ולמחזורי החיים בו, גם בגלל הסדר והארגון והכללים הברורים והשיטתיים שהשיטה מציעה. בתור חקלאית שזורעת בדמעה ומקוה לטוב, יש משהו מאוד מרגיע ונחם ומבטיח בתורה סדורה כל כך, ממש לפרטי פרטים: עשי כך – יצא כך! מצד שני זה נראה לי מוזר, מאותן הסיבות ממש… חקלאות בשבילי היא סוג של כאוס מסודר, המושפע מאוד כוחות שתמיד נשארים מעט בלתי מובנים, בלתי צפויים, עצמאיים ולא צייתניים, ובזו קסמה. והעובדה שהשיטה הזו נותנת הוראות מדוייקות לחקלאים נותנת לי תחושה של חלוקת הוראות לטבע, שהוא עבורי, פראי ומתמרד מעצם טבעו, וזה לא מסתדר לי יחד. החלק השני של ההיסוס שלי נובע מהמסתורין האופף את הצד הרוחני משהו של אסטרולוגיה והשפעת הכוכבים, מצבם ותנועתם, עלינו. האמת היא שככל שהפכתי והפכתי בסוגיה, הבנתי שלא אוכל להכריע בענין מתוך הרהורים, מחשבות או כתיבת עלונים. כי כמו שכבר למדתי מנסיוני החקלאי בעבר, חקלאות לומדים ויודעים ומכריעים בשטח – בעזרת ידיים תקועות באדמה ומתחספסות, תולשות עשבים, שותלות שתילים, גב כפוף ועיניים בוחנות, אף מריח שיניים ננעצות ולשון טועמת. אולי פעם נוכל לבצע סוג של ניסוי קטן בחוביזה ולבדוק את הצורה הזו של עיבוד אדמה וגידול ירקות. בינתיים היה נחמד להכיר את התחום המיוחד הזה ולהכיר אותו לכם. ולמזל טוב אחר: במזל טוב ובשעה טובה ובשמחה גדולה נולדה השבוע בתם השניה של אמיר ואיריס. מכולנו כאן בחוביזה נשלחים להם חיבוקים גדולים ואהבה רבה. שתהנו מתגל הבכורה וגם מהקטנה ושיהיה לכם רק טוב. שבוע טוב וממוזל לכולנו, אלון, בת-עמי וצוות “חוביזה”   ומה השבוע בסל? יום שני:  עגבניות – השלמה , מלפפונים – השלמה , דלעת , בטטה – השלמה , בייבי מיקס , אבוקדו , צנוניות , פומלית כוסברה , פטרוזיליה , כרוב לבן , פלפל – השלמה ובסל הגדול תוספת של: רוקט , בצל ירוק , לפת יום רביעי:  עגבניות – השלמה , מלפפונים – השלמה , דלעת , בטטה – השלמה , חסה ערבית , אבוקדו , אפונה , פומלית כוסברה , שמיר , בצל ירוק , פלפל – השלמה ובסל הגדול תוספת של: צנוניות , סלרי עלים , כרוב   מתכונים: ברוך הבא לחודש כסלו – לביבות חלה, כטסברה ושום – מתכון של השף חנוך בר שלום:
  • המרכיבים:
3 פרוסות חלה עבות ללא הקרום (ניתן להחליף בלחם לבן) ביצה 4 כפות פירורי לחם 1/4 כוס כוסברה קצוצה 1/4 כוס פטרוזיליה 5 שיני שום כתוש מלח פלפל
  • אופן ההכנה:
  1. משרים את פרוסות החלה במים וסוחטים היטב.
  2. מרסקים במעבד מזון ביצה, פירורי לחם, כוסברה ושום למחית חלקה.
  3. מוסיפים את התערובת לפרוסות החלה. מוסיפים שום, מלח ופלפל ומערבבים היטב. משהים במקרר למשך שעה.
  4. צרים קציצות, טובלים בקמח ומטגנים עד שמזהיב.
  5. מתאים להוסיף את הקציצות לתבשילים (במיוחד לתבשילי עגבניות). מוסיפים לתבשיל ב-20 דקות האחרונות כדי שיספגו את הרוטב.
  סלט פלפלים ולימון מרוקאי – מתוך הספר המקסים “מתנות מהמטבח” של גיל חובב:
  • המרכיבים:
3 פלפלים אדומים גדולים 2 עגבניות בשלות מאוד 3 בצלים ירוקים (ללא החלק הלבן) 4 כפות שמן זית מיץ מחצי לימון קורט פפריקה חריפה קורט מלח 5 פרוסות לימון כבוש
  • אופן ההכנה:
  1. קולים את הפלפלים, קולפים ומנקים את העוקץ, מהזרעים ומהחלקים הלבנים. קוצצים לחתיכות בגודל פרק אצבע. מעבירים לקערה.
  2. קולפים את העגבניות. נפטרים מהמיץ והזרעים וקוצצים לחתיכות בגודל פרק אצבע. מוסיפים לקערה.
  3. קוצצים את הבצל הירוק ומוסיפים לקערה. מוסיפים את יתר החומרים, למעט הלימונים, ומערבבים בעדינות אך היטב. שומרים במקרר.
  4. לפני ההגשה, מפרידים בסכין חדה את התוך מפרוסות הלימון ונפטרים ממנו, כך שתישאר רק הקליפה. קוצצים לחתיכות קטנות, מפזרים על הסלט ומגישים.
  5. הסלט יישמר במקרר שלושה ימים.
  6. פטנט לעצלנים: אפשר לקחת לימון טרי, לקרצף היטב, ואז לקלף ממנו בסכין קטנה וחדה שני סרטי קליפה. את אלה קוצצים, ומחממים עם מעט מים במיקרו (או בסיר קטן על האש) עד שהקליפה רכה.
  כרוב ברוטב עגבניות – על פי הספר “ממטבחה של סבתא” של תמר זימנבודה, גירסא של אמא שלי:
  • המרכיבים:
1 כרוב בינוני (ירוק או אדום) 1 בצל בינוני 3 כפות שמן 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 400 גרם עגבניות או קופסא קטנה רסק עגבניות 1 כוס מים 1 כפית סוכר 1 כפית מיץ לימון
  • אופן ההכנה:
  1. מפרידים את עלי הכרוב ורוחצים היטב, קוצצים דק כאיטריות.
  2. קוצצים ומזהיבים בשמן את הבצל בסיר עם דפנות. מוסיפים את הכרוב ומאדים בסיר סגור על אש נמוכה עד שמתרכך. בוחשים מדי פעם.
  3. מרסקים את העגבניות או מוהלים רסק עגבניות בכוס מים.
  4. יוצקים על הכרוב, מוסיפים תבלינים ומיץ לימון ומבשלים על אש נמוכה עד שהכרוב רך והרוטב מרוכז. טועמים ומוסיפים תיבול אם יש צורך.
  למרות שזה לא נראה, אנחנו בעונת החורף. הנה מרק שהכנתי לפני שבוע וגרם לכולנו להרגיש חורפיים למרות הכל – מרק ירקות כתומים עם עדשים כתומים – מועצת הירקות:
  • המרכיבים:
3 כפות שמן זית 1 בצל בינוני קלוף ופרוס לקוביות קטנות מעט פלפל חריף קצוץ (אפשרי) 3 שיני שום קצוצות 250-300 גרם גזר קלוף ופרוס לפרוסות דקיקות (3 גזרים) 150 גרם בטטה קלופה וחתוכה לקוביות (1 בטטה בינונית) 150 דלעת קלופה וחתוכה לקוביות 200 גרם עדשים כתומים שטופים (1 כוס) 6 כוסות מים קליפת לימון באורך של כ-5 ס”מ ללא הלבן מלח, מעט פלפל שחור וקארי לפי הטעם להגשה: פטרוזיליה או כוסברה קצוצה
  • אופן ההכנה:
  1. מחממים את השמן בסיר רחב ומטגנים את הבצל תוך ערבוב בחום בינוני עד שנעשה שקוף אך לא זהוב (כ-7 דקות).
  2. מוסיפים את הפלפל החריף, השום ופרוסות הגזר וממשיכים לבשל ולערבב כ-5 דקות נוספות.
  3. מוסיפים את הבטטה, הדלעת והעדשים וכן את הנוזלים וקליפת הלימון ומתבלים בעדינות.
  4. מבעבעים כשהסיר מכוסה כ-30 דקות (מנקים את הקצף מדי פעם) עד כשהירקות מתרככים.
  5. מתקנים את התיבול, מוציאים את קליפת הלימון ומגישים עם הכוסברה או הפטרוזיליה.
Top