עלי ח’ביזה 353, 1-3 באוגוסט 2011, א’-ג’ אב תשע”א, ימים ראשונים של רמדאן

חודש רמדֿאן הוא אשר הוּרַד בו הקֻראָן ממרומים למען יביא לאנשים הדרכה ואותות נהירים המעידים על דרך הישר ועל הישועה (סוּרת הפרה [אלבַּקַרַה] – 2, פס’ 185) השבוע אנחנו חורגים ממנהגנו ובמקום לדבר על אוכל נספר קצת על אי-אוכל – על צום הרמדאן. השנה אנחנו נפרדים ממוחמד למשך חודש אוגוסט, בו הוא יציין את חודש הרמדאן, המתחיל היום, היום שני 1 באוגוסט. בשיחות בוקר יום ראשון דיברנו קצת על החודש המיוחד והחשוב הזה, שחופף השנה בדיוק לחודש אוגוסט ולחודש אב – ולוהט כמותם. בעקבות החום הגדול, רבים מבין המוסלמים שבדרך כלל עובדים גם בצום הרמדאן ויתרו על העבודה השנה (או עובדים מעט מאוד), ומתמקדים בצום ובהתכנסות פנימה שהוא מביא איתו.

הרמדאן חל בחודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי. בכל שנה, בסוף החודש השמיני – שעבאן – נושאים מוסלמים עיניהם לשמיים לראות את הירח. תחילת חודש הרמדאן נקבעת על ידי הכרזה בשבועה של אנשי דת מוסלמים אדוקים, שראו בפועל את הירח לראשונה. כאן בישראל-ובפלשתין מחכים להחלטה שבאה מסעודיה. השנה לא היה ברור האם יתחיל הצום בראשון או בשני. בתשע בלילה במוצאי שבת הוחלט כי הצום יתחיל ביום שני. אחריות כבדה מונחת על עיני החכמים הקובעים את המועד המדוייק של תחילת החודש ויש משהו שתמיד קוסם לי בכך שהתהליך הזה, ההחלטה הזו, לגמרי מחוברים לטבע, לירח, לחוץ. למרות שבודאי אפשר לחשב מראש חישובים אסטרונומיים-מתמטיים מדוייקים ומנבאים, עדיין הקביעה נעשית על ידי התבוננות למעלה ומגע (עין) בלתי אמצעי עם גרמי השמיים.

‘מאז שהייתי ילד אני לא זוכר שהיה רמדאן בשיא הקיץ’ אמר לי מוחמד, והוא צודק. הפעם האחרונה שהרמדאן פגש את אוגוסט היתה לפני כ33 שנה – שכן בכל שנה זז הרמדאן 11 ימים לאחור. השנה המוסלמית נקבעת על פי הירח, בעוד השנה הנוצרית מנוהלת על פי השמש. לשנה העברית יש פתרון בצורת חודש נוסף בשנה מעוברת ש”מאפס” את ההפרש, אבל השנה המוסלמית נעה לאורך עונות השנה. צום באמצע הקיץ נשמע מטורף, אבל האמת היא ששמו של הרמדאן נגזר משורש ערבי הקרוב למילה העברית “רמץ”, שמשמעותה גחל לוהט ושורף, משום שבימי קדם בה עיברו את השנה חל החודש תמיד בשיא הקיץ. ויש בכך הגיון רב, או לפחות, היה: הקיץ החקלאי בישראל הוא בעצם זמן להפוגה. גם אנחנו מרגישים כעת בשדה את התמעטות העבודה, הדלעות נאספו לסככה, המלפפונים, הקישואים והפקוס סיימו את עונתם, שתילות מתחילות רק בעוד כמה שבועות, ובינתיים אנחנו משתדלים לצמצם את עצמנו כמה שיותר, להתמעט תחת עולה של החמה החזקה ולהתכנס פנימה. זוהי גם תקופה בה מרגישים כמה אנחנו נתונים לשבט או לחסד בידי כוח גדול מאיתנו (תקראו לו טבע, אלוהים, קוסמוס) שבתקופה הזו מורגש עוזו החם. וזוהי בדיוק משמעות הרמדאן. וכשהחודש הזה חל בקיץ, עבור החקלאי הוא יכול להיות חודש של הפסקה מעבודה, התבוננות פנימית, התקרבות לאל, צניעות ואיפוק, כפרה על עוונות ועשיית מעשי חסד. המנהג המרכזי והמוכר ביותר ברמדאן הוא, כאמור, הצום. מוחמד סיפר שמגיל שבע מתחילים הילדים להתנסות בצום, וילד מגיל עשר כבר צם יום שלם. הצום הוא משעת זריחת השמש ועד לשקיעתה, כלומר במשך שעות האור של היממה. בקֻראַן זה מתואר כך: ” אִכלו ושְתו עד השעה אשר בה תוכלו להבחין בין חוט לבן וחוט שחור, לעת שחרית, ואַחַר הַמשיכו בצום עד רדת הלילה [ …]” (סורת הפרה [אלבַּקַרַה] – 2, פס’ 187). בבושקר אוכלים את ה”סוחור” – הארוחה המפסקת לפני תחילת הצום, אוכלים בה משהו קל, מסביר לנו מוחמד – קצת לחם, גבינה. במהלך היום לא אוכלים ולא שותים. בהחלט משימה לא קלה לחודשים חמים כאלה. “ככל שיצום האדם, אין לו מן הצום אלא רעב וצמא” אמר מוחמד. הצום לבדו אינו מועיל, שכם הוא רק מעורר רעב וצמא, התועלת האמיתית בצום היא רק אם האדם “צם” גם בנפשו ונמנע ממחשבות רעות ומעשים רעים. כמו היום הכיפורים היהודי – מבטא צום הרמדאן חרטה על חטאים וניסיון לכפר עליהם. מלבד הצום אסורים בשעות היום גם העישון וקיום יחסי אישוּת, איסורים שמשמעם התגברות על צרכים גופניים. מוסלמים שאינם מקיימים את מצוַות הצום אוכלים במהלך היום בצִנְעָה, כדי לא לפגוע ברגשות של אחרים. חודש הרַמַדַֿאן הוא חודש של הזדהות עם סבלם של העניים והחלשים בחברה, ומוקדשת תשומת לב מיוחדת דווקא לפגועי הנפש: בעבר היו מזמינים אליהם קריינים נעימי קול, שישמיעו באוזניהם פסוקים מן הקֻרְאַן. עד היום משמיעים חלק מהקוראים לתפילה במסגדים בקשות להקל את נדודי השינה של חולי הנפש ולהמעיט את סבלם. צום בשיא הקיץ ובמשך חודש שלם יום אחר יום הוא דבר לא פשוט, ועוד יותר לא פשוט הוא שמשעת אחר הצהרים המוקדמים (מוחמד אומר שמשלוש) מתחילה המולת הבישולים בבית. הכנת הארוחה אורכת זמן רב ויש כוונה מיוחדת, תשומת לב מיוחדת הכרוכה בה. איך מסתדרים עם כל הריחות של המאכלים בתוך הצום? אני מנסה לדמיין ומרגישה שהייתי משתגעת. יש הרבה ריח, מסכים איתי מוחמד בחיוך, ולמרות שהיא לא טועמת, האישה יודעת בדיוק כמה מלח צריך לשים, דווקא לפי הריח. אף פעם לא היה חסר ולא היה יותר מדי, מתגאה מוחמד באשתו (כפי שהוא עושה תמיד). ההכנות האלה הן לקראת ארוחת הערב – ה”אפטאר” – הארוחה המסיימת את הצום, בה מתכנסת המשפחה המורחבת, ולפעמים גם שכנים וחברים, לסעודה משותפת. זו כבר ארוחה של בשר ותבשילים. הקישואים שזרע מוחמד אצלו ומתחילים ממש עכשיו לפרוח יבשילו בדיוק בזמן להכנס למרק של ערבי הרמדאן השנה. הארוחה נפתחת בדרך כלל בתמרים ומתוקים אחרים, וגם לקינוח מרבים במתוק. לילות הרמדאן מוקדשים להפוגה מן הרצינות וההתמקדות של שעות היום – בערים רבות נערכות בלילות הרמדאן פעילויות תרבות, בידור ופנאי משפחתיות בחוצות העיר, הרחובות מקושטים ומוארים בפנסים, ובמהלך הלילה ונמכרים ברחוב ממתקים מיוחדים. למי שמעוניין – הנה תיאור יפה מ”מסע אחר” של חודש רמדאן בעיר העתיקה בירושלים (באותה שנה הרמדאן יצא בינואר – יחי ההבדל הקטן…). וכאן יש מצגת יפה ונוגעת – תמונות של תפילה מחד ואוכל מאידך. כאמור, על פי הקוראן, בחודש הרמדאן החלו פסוקי הקודש של הקוראן לרדת אל מוחמד. המסורת המוסלמית (החדית’) מרחיבה ומספרת שלקראת סוף חודש רמדאן התגלה המלאך ג’בריל (גבריאל) למוחמד בפעם הראשונה, והוריד אליו את הפסוקים בקוראן המכונים היום סורת אל-עלק. התגלות המלאך ג’יבריל למוחמד מצוינת באחד הלילות האחרונים של החודש, לילה המכונה לילת אל-קדר, עליו נאמר שהוא “טוב יותר מאלף חודשים” (סורה 97, פסוק 3). יש המאמינים כי בלילה הזה השמים תמיד נקיים מעננים, ומזג האוויר נוח, יש המאמינים כי שורר בו שלום (זמני) בכל העולם: זהו לילה ללא הרג, אונס, מעשה גנבה, וכל דבר רע אחר. הוא מועד משובח להבעת משאלות – משאלה שמובעת בו סופה להתממש. מקוים שתביעו יחד איתנו משאלה לימים טובים, לשלום (לא זמני), לעבודה ויצירה, לאחריות חברתית, ולימי קיץ טובים. חודש רמדאן טוב, כל עאם ואנתם בח’יר (כל שנה ואתה/ואתם בטוב), כל סנה ואנתם סאלמין (כל שנה ואתם בשלום), מאחלים למוחמד “צום מקבול” (שהצום יתקבל), מוחמד, אלון, בת-עמי וצוות ח’ביזה ___________________________________ מה השבוע בסל? יום שני: במיה או שעועית תאילנדית, בצל יבש, נענע, תפו”א, מלון, עגבניות, מלפפונים, דלעת, פלפל אדום, עגבניות צ’רי, חצילים – רק לקטנים. ובסל הגדול תוספת של: תירס, בצל ירוק או כרישה, אורגנו, דלעת ספגטי יום רביעי: הרשימה מתפרסמת באתר ביום רביעי אחרי הצהרים בתום אריזת הארגזים. כדי לראות אותה, עליכם לחזור למייל הזה ביום רביעי אחרי 16:00, ללחוץ על הקישור (מספר העלון) ולהגיע דרכו לאתר שלנו, שם תמצאו את הפירוט לרביעי. ובסל הגדול תוספת של: יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: גרנולה ועוגיות, קמח, נבטים, גבינות עיזים, פירות, דבש, קרקרים, תמרים, מזון פרוביוטי וגם טחינה. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. בטופס המצורף תוכלו למצוא רשימה מפורטת של המוצרים ומחיריהם. אפשר למלא את ההזמנה בטופס ולשלוח אלינו. ___________________________ מתכונים לשבירת הצום וגם לסתם ימי קיץ: לכבוד בוא הפלפלים האדומים – קפונטה – סלט חצילים, פלפלים ועגבניות פלפל ממולא בגבינה דלורית (אפשר גם דלעת) צלויה ברוטב יוגורט מרק תפוחי אדמה וכרישה קר  
Top