עלי ח’ביזה #485, 7-9 ביולי 2014

ספגטי גדל על עץ או על שיח? עונת הספגטי נפתחה אצלנו בתרועה – עונת ספגטי???? טוב, עונת דלעת הספגטי, קישוא הספגטי, פרי הספגטי, אורנג’טי – כולם שמות של אחת מהדלעות היותר ייחודיות שאנחנו מגדלים. הייחודיות שלה היא שלאחר בישולה ניתן “לגרוד” את בשרה החוצה במזלג – ולחזות בקסם: הבשר המבושל נפרד לשרוכים, מעין איטריות דקות, כמו ספגטיני דקיק… מבחינת הטעם נמצאת דלעת הספגטי איפושהו בין קישוא לדלעת: אינה מתוקה כדלעת או דלורית, אך מתוקה יותר מקישוא. טעמה העדין מאפשר לאכול את “אטריות הספגטי” שנוצרו עם תיבול כשל ספגטי. עדיף לא רוטב בולונז כבד ושתלטני, אלא רוטב עגבניות עדין, שמן זית ועשבי תיבול, פסטו וכו’… אנחנו מגדלים פרי ספגטי כבר מהשנה הראשונה שלנו בח’ביזה. כל השנים גידלנו את הזן הצהבהב, הישן והטוב, שהיה נפוץ גם בארץ לפני כ-20 שנה, אחר כך נוסף לו זן קצת שונה, מפוספס מבחוץ, בהיר מבפנים, שטעמו דומה. לפני כשנתיים נוסף לנו חידוש משמח: דלעת מהזן אורנג’טי, שפותח בחברת הזרעים הישראלית “אוריגי’ן”: זוהי דלעת ספגטי כתמתמה, מועשרת בבטא-קרוטן, ומתוקה יותר. מאז אנחנו מגדלים רק את דלעת האורנג’טי המתוקה. מי שלא חיבב את פרי הספגטי בשנים קודמות – ממש כדאי לנסות שוב. לכל מתכוני פרי הספגטי יכולה להיות התחלה דומה: קודם כל יש לבשל / לאדות / לאפות אותו כדי שיתרכך (עד שמזלג חודר אליו בקלות), ולהמתין כרבע שעה שיתקרר מעט לפני שניתן יהיה לטפל בו בקלות (הוא חם מאוד כשהוא יוצא מן התנור או הסיר, ואם נאפה או בושל בשלמותו הוא ממש לוהט מבפנים, שימו לב). אני מצרפת כאן מספר דרכים להכנה בסיסית, לקראת המתכונים בהמשך:
  • אפיה בשלמותו: מנקבים במזלג את קליפת הפרי, מחממים תנור לחום בינוני ואופים את הפרי כשעה בתנור.
  • אפיה בחצאים: חוצים את הפרי לאורכו (לשתי אליפסות), מנקים אותו מן הגרעינים, מחממים תנור לחום בינוני, מניחים את הפרי בתבנית כשפניו (מקום החיתוך) כלפי מטה. אופים כשעה בתנור.
  • אידוי: מנקבים במזלג את קליפת הפרי, שמים מעט מים בסיר, ומניחים בתוכו שושנת אידוי. מניחים את הקישוא על שושנת האידוי, ומשאירים לאידוי כחצי שעה.
  • בישול: מרתיחים מים בסיר, כדי כיסוי הקישוא, כשהמים רותחים – מכניסים את הקישוא בשלמותו ומבשלים כ-30 דקות.
  • אפיה במיקרוגל: חוצים את הפרי לאורכו (לשתי אליפסות), מנקים אותו מן הגרעינים ומניחים בכלי מתאים בתוספת ¼ כוס מים כשפניו (מקום החיתוך) כלפי מטה. מכסים ואופים כ-7-12 דקות.
כשהדלעת רכה – מניחים לה להצטנן מעט. אם הפרי הוכן בשלמותו – חוצים אותו לאורכו ומנקים אותו מן הגרעינים. בעזרת מזלג מפרידים בעדינות את בשר הפרי לאטריות דקות, מעבירים לקערה. בדרך כלל מפיקים מקישוא כמות גדולה של “ספגטיני”- הרבה יותר ממה שאפשר לנחש שיש בתוך הקישוא הסגור. לפעמים, מתברר, החלקים גדולים מהשלם… ל”ספגטי” שהתקבל ניתן להוסיף רוטבי ספגטי שונים: רוטב עגבניות, פסטו, שמן זית ועשבי תיבול, ניתן גם רק לפזר גבינת פרמזן מגוררת, או פשוט לתבל במלח ופלפל, ולזלול! עם כניסתו של הזן המיוחד הזה גם למטבחי שפים נוספו, כצפוי, גם מתכונים מסובכים ומתוחכמים יותר – תוכלו לבחור ביניהם באגף המתכונים שלנו או להתנסות כיד הדמיון הטובה עליכם – פשטידות, לביבות, תיבולים מתוקים / חמוצים / חריפים / אסייתיים / ים תיכוניים וכו’… הדלעת הסגורה תישמר יותר מחודש במקום קריר. אם חתכתם אותה, עטפו אותה בניילון נצמד ושמרו במקרר עד יומיים-שלושה. “ספגטי” שכבר הוכן יישמר בקופסא אטומה לפרק זמן דומה. ניתן גם להקפיא “ספגטי” מבושל – להכניסו למקפיא בתוך שקיות הקפאה או קופסא אטומה, וכשרוצים להשתמש – להפשיר חלקית ולאדות במשך 5 דקות עד שהוא חם, אך עדיין לא סמרטוטי. שיהיה לכולנו שבוע משמח וקייצי, תשתו הרבה ותשמרו על עצמכם מן השמש, אלון, בת-עמי, דרור, מאיה וצוות ח’ביזה _______________________ מה השבוע בסל:

יום שני: טימין/כוסברה, תפו”א, עגבנייה, מלון / דלעת ספגטי, דלעת ערמונים/דלורית, חצילים, מלפפון, תירס, קישואים /פקוס, ארגזים קטנים בלבד: שעועית הילדה, ארגזים קטנים בלבד: בצל ירוק/כרישה/עירית.

ובסל הגדול תוספת של: קייל/מנגולד/תרד, חסה, בצל יבש, פטרוזיליה, עגבניות צ’רי

יום רביעי: חסה, פטרוזיליה, תפו”א, עגבנייה, דלעת קורה, חצילים, מלפפון, תירס, קישואים/פקוס, עגבניות צ’רי/פלפל בהיר, ארגזים קטנים בלבד: שעועית הילדה/כרישה

ובסל הגדול תוספת של: בצל ירוק/עירית, קייל/תרד/טימין, בצל יבש, מלון / דלעת ספגטי

יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: קמח, פירות, דבש, קרקרים, תמרים, שקדים, מזון פרוביוטי, פירות מיובשים ולדר, שמן זית, לחם שאור, מיץ רימונים ומוצרי חלב עיזים. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. ולמלא את ההזמנה במערכת ההזמנות שלנו (בתנאי שאתם לקוחות שלנו כמובן

____________________

מתכוני דלעת ספגטי – באגף המתכונים שלנו

Top