עלי ח’ביזה #464 13-15 בינואר 2014, י”ב-י”ד שבט תשע”ד – ט”ו בשבט שמח!

השבוע אנחנו מאוד מאוד שמחים להציג בפניכם את פועה ועודד מהמחלבה של משק 42 ממושב טל שחר, שמצטרפים למעגל היצרנים המתקבץ יחד עם ח’ביזה. בארגזים שלכם תמצאו דפים בהם הם מספרים קצת עליהם וכן את מבחר המוצרים שהם מציעים. החל מהשבוע הבא ניתן יהיה להזמין ממוצרי חלב העזים של המשק. הנה במילותיהם הסיפור שלהם:

“משק 42” הוא משק משפחתי השוכן במושב טל שחר. המשק רב ענפי: אנחנו מגדלים עזים לחלב, ויש לנו מחלבה קטנה. בנוסף יש לנו כרם זיתים לשמן ומכוורת קטנה. במשק חנות שבה נמכרים מוצרי המשק ומוצרי איכות נוספים.

אנחנו מציעים לכם ממגוון מוצרי החלב שלנו, אותם תוכלו להזמין דרך ח’ביזה ולקבל עם ארגז הירקות שלכם.

קצת על הדיר והעזים שלנו-

הקמנו את העדר לפני כשבע שנים. העזים נבחרו אחת אחת בקפידה אחרי שעברו בדיקות מקיפות. רצינו להתחיל עם עזים נקיות ממחלות ובעיות. מאז ועד היום אנחנו מגדילים את העדר בעיקר מגדיות שנולדות אצלנו, מכיוון שקשה מאוד למצוא חיות נקיות ממחלות. העזים מחוסנות לפי הנדרש במדינת ישראל.

העזים חיות בדיר נעים ומאוורר. הן אוכלות תערובת ותירס בכמויות קטנות וחציר אותו אנחנו מגדלים בעצמנו, ומורכב בעיקר מדגניים ומעט קטניות שגדלים בשדות שלנו. מדי שנתיים או יותר אנחנו מעשירים את המגוון בשדות  בזריעת קטניות כמו תלתן. השדות לא מרוססים וכך העזים אוכלות מגוון של מיני צמחים ולא מין אחד. בחודשים שבהם המרעה זמין, העזים יוצאות לאכול בחוץ בבוקר וחוזרות לדיר לחליבת ערב.

ממשק העבודה והטיפול אצלנו מאוד ברור. אנחנו משתדלים לטפל כמה שפחות בתרופות. את רוב הבעיות ניתן לפתור בדרכים אחרות. לפעמים בכל זאת נטפל בתרופה ואז אנחנו מחכים זמן ארוך מהנדרש ברישום ע”ג התרופה (פי 3), עד שנחזיר את העז לחליבה רגילה.

החלב- כחודשיים לפני המלטות אנחנו מפסיקים לחלוב את העזים הצפויות להמליט, על מנת לאפשר להן לנוח ולאגור כוחות להמלטה, לטיפול בגדיים ולייצור החלב. הגדיים יונקים מהאימהות שלהם במשך כחודשיים ואז נגמלים מיניקת חלב בהדרגה.

מי שמגיע אלינו בתקופה שבה הגדיים חופשיים יפגוש חבורה פרועה שמשוטטת ברחבי החצר. הם אמנם פרועים מאוד אבל זה מחזה נעים ומשמח, לראות חיות משתוללות ושמחות!

המחלבה- במחלבה אנחנו משתמשים בחלב לייצור כל המוצרים, לאחר פסטור כמובן. במשך הזמן למדנו שלכל עונה יש חלב אופייני לה. אנחנו לא מהמגנים את החלב ולא מבצעים פסטור-על, כך שהחלב משתנה ואיתו גם אופי המוצרים.

מה עכשיו במשק? אנחנו נמצאים עכשיו בין שתי תקופות של המלטות. חבורת גדיים אחת כבר מתפרעת בחצר וקבוצת עזים- אמהות אמורות  להמליט בקרוב. כרגע תפוקת החלב של העדר נמוכה וככל שהחורף יתקדם, כך תגדל כמות החלב. אנחנו מציעים לכם כרגע מגוון מצומצם של מוצרים. עם העליה בתנובת בחלב, יתרחב מגוון המוצרים.

מוצרי החלב יהיו מעודכנים להזמנה במערכת החל מיום שלישי השבוע (הזמנות לשבוע הבא).

_____________________

הערה/בקשה בענין הזמנת נבטים ומוצרי חלב:

משק 42, יצרני גבינות העזים ומגי, מנביטת הנבטים מבקשים להקדים ולהזמין מהם. הכי בטוח יהיה לעשות הזמנה קבועה, ואם לא, להקדים ולהזמין כמה שיותר ימים מראש, כדי שנוכל להודיע להם ולאפשר להם זמן התכוננות מספיק.

תודה!

__________________

מזל טוב לאילנות!

הנה הוא מגיע, יום ההולדת לאילן. במקור זהו תאריך משפטי-הלכתי: נקודת הזמן ממנה נחשבים הפירות שעל העצים פירות השנה הזאת, כי ודאי גדלו כבר מגשמי ושמש השנה החדשה (כבר עברו ארבעה וחצי חודשים מתחילת השנה, אחרי הכל). אבל הרבות השנים הפך היום הזה לחגיגת פירות הארץ. ולמען האמת, תמיד טוב שיש סיבה טובה להתכנס יחד, ליהנות מתוצרת מקומית מתוקה ומשמחת, קצת לשתות, קצת לשיר, קצת לפטפט. אז חג שמח לפירות ולאילנות!

לכבוד ט”ו בשבט חשבתי לספר לכם קצת על אנשי הפירות שלנו: חילף ומשפחת מנחם מ”מלוא הטנא”, קיבוץ סמר בערבה שמגדל תמרים והלל וצוות הגד”ש של עין חרוד שמגדלים שקדים.

משפחת מנחם וחוות “מלוא הטנא” נמצאים סמוך לישוב “כרמי יוסף”, ממש מעבר לגבעות של שדות ח’ביזה. בשטח נרחב הם בנו חווה ייחודית ממש המורכבת מבוסתני פירות ממגוון רחב: שזיפים, ענבים, תפוחים, תאנים, רימונים, פטל, תותי עץ, תותי שדה, שסק, פסיפלורה, גויאבה, אנונה, פפאיה ועוד ועוד ועוד. באמת יש עוד הרבה. מלבד הבוסתן ישנו גם מטע זיתים ובית בד בו הם מפיקים שמן זית אורגני מעולה, מכוורת ממנה רודים דבש משובח, וחוץ מכל אלה הם גם טוחנים טחינה מצויינת כמותה לא מצאתי בשום מקום אחר, ומעודפי הפירות מכינים ליקרים ומרקחות מתוקות.

הנה הצצה לסרט קצר עליהם, ואתם מוזמנים בהחלט לבוא לבקר אותם – אפשר לתאם שם סיורים, יש מועדים לקטיף עצמי ומפעם לפעם מתקיימות שם גם סדנאות. לשאלות והסברים צרו קשר עם חילף באימייל: [email protected] או בטלפון: 050-7990097, 08-9797039.

כתוספת לארגזים של ח’ביזה אתם יכולים גם ליהנות מהפירות שלהם. הציצו במערכת ההזמנות כדי לראות מהן האפשרויות, שמתעדכנות לפי העונות.

וקצת (הרבה) דרומה מאיתנו, בערבה הדרומית, בואכה אילת, מגדלים הקיבוצניקים של סמר מטעי תמרים אורגניים. הם מגדלים מספר זנים, וה”מפורסם” בהם הוא הברהי – תמר מתוק מתוק מתוק ורך מאוד, שקיבל בשל כך את השם: “טופי של תמר”. בעיני הוא הרבה יותר מטופי, והוא בהחלט יופי של תמר. סמר הוא קיבוץ מיוחד ומעניין לכשעצמו, וסיפור תמרי הברהי שלהם ממחיש את היצירתיות והמעוף של אנשי המקום.

אני מקוה שאני מדייקת בפרטים ששמעתי מגילי מסמר לפני כמה שנים: הברהי הוא תמר שמגדלים אותו בדרך כלל כדי להיאכל כתמר טרי, צהוב, בוסרי ועדין. לתמר הצהוב יש חיי מדף קצרים ביותר, והוא זמין רק חודשיים בשנה. אולי בשל כך או בגלל שוק רווי או מכל סיבה אחרת, הברהי כנראה לא נמכר בקצב המצופה, ומארגון הדקלאים (אגודה שיתופית לשיווק תמרים) הציעו למגדלים בסמר לעקור את דקלי הברהי ולנטוע במקומם זן אחר.

רגע לפני שעשו כן הציע מישהו מהחבר’ה לנסות ולהתייחס לברהי כתמר “רגיל” – כזה שנותנים לו לגדול עד תום תקופת ההבשלה ומייבשים אותו קצת על העץ וקצת אחרי הגדיד. “מה יש להפסיד?” אמרו המאזינים – “אם ילך – יופי, ןאם לא, לעקור את המטע אפשר גם בשנה הבאה…”. וכמו שכבר אמר ד”ר סוס: אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים – הסמרים יצאו לדרך חדשה וגילו תמר מיוחד במינו – רך ונמרח, מתוק ממש, שיש לו גוון קרמלי בטעם.

הם התחילו לשווק אותו ישירות לצרכנים, דרך קואופרטיבים, חנויות קטנות וחוות כמונו, כשגילי עובדת קשה ומנצחת על המלאכה. והשאר שייך להיסטוריה – לפני שנתיים עוד הייתי צריכה להסביר לאנשים מהו הזן הזה, עכשיו המלאי נחטף ואוזל בדרך כלל כבר במחצית השנה, ואני צריכה להפעיל משיבון כדי לבקש מאנשים להמתין עד שיתחיל הגדיד הבא… אני אוהבת את הסיפור הזה, כי הוא מלמד על היופי וההצלחה בחשיבה מחוץ לתלם, מחוץ לקופסא, על החן והניצוץ הטמונים באי ציות להוראות “המומחים” והקשבה לדמיון ולקול הקטן שיש לנו בפנים.

ולמפגש האחרון להיום אנחנו עולים צפונה – לקיבוץ עין חרוד שבעמק יזרעאל. עמק בעל עבר חקלאי וחלוצי מפואר, וגם הווה חלוצי מרשים לא פחות בתחום האורגני. הקיבוצים בעמק יזרעאל ובעמק בית שאן הסמוך לו היו מהראשונים שפנו לגד”שים (גידולי שדה) אורגניים, והוכיחו שגם כותנה, חיטה, ושאר גידולים “מסורתיים” יכולים להיות אורגניים ומצליחים כאחד.

בגד”ש של עין חרוד מאוחד כ-1600 דונם של גידולי שדה אורגנים (חיטה, חומוס, תירס, חמניות ועוד), וגם – שקדים. הלל, איש הגד”ש האורגני מספר כי, כנכד לחלוצים שהגיעו לעין חרוד בתחילת שנות העשרים של המאה שעברה, והיו נוטעים וכורמים בעמק, יש בעיניו חשיבות בגידול אורגני כחלק מהשמירה על העמק ותושביו, ועל הסביבה באופן כללי. הנה טעימה מהגידול האורגני בעין חרוד – מחיי העבודה במטעי הזיתים והשקדים. ולכן… למרות שאמרו להם ש”אי אפשר לגדל בישראל שקדים אורגנים”, החליטו הגד”שניקים להתייצב מול הקשיים הרבים ולהתמודד עם המשימה.

האתגרים העיקריים הם בתחום ההגנה ממזיקים, בעיקר התקפה קשה של כנימת עלה השקד בכל אביב, שגורמת לעצים לבכות, והגד”שניקים איתם. מזל שהכנימות פוחתות באופן טבעי לקראת סוף אפריל, ואז העצים משתקמים ומתאוששים. למרות היכולת להתאושש, הצים מפסידים חודשים גידול חשובים בתחילת האביב, ולכן העצים קטנים יותר מעצים בגידול הרגיל, והיבול שלהם קטן יותר. נכון להיום לא נמצא פיתרון לנושא הכנימות, למרות ניסיונות רבים שנעשו, אבל ממשיכים לחפש. עם שאר המזיקים מתמודדים די בהצלחה. את השקדים האורגנים שבעין חרוד קוטפים בניעור ע”י מכונות, ושולחים אותם לפיצוח. את המיון הסופי והאריזה מבצעים שוב בעין חרוד.

כדאי לדעת שהשקד הישראלי ידוע כטעים יותר ובריא יותר מהשקדים שמיובאים לארץ מקליפורניה, זאת תודות לזנים שפותחו בארץ, שיבולם אמנם קטן יותר אבל גם איכותי יותר.

נו, ואחרי כל הדיבורים האלה, לא נהייתם רעבים? – אז הכינו לכם קערת פירות ישראלית, בשבוע הבא תוכלו להוסיף לה גם יוגורט ממשק 42 ודבש משל תמיר, ושיהיה בתאבון!

מכולנו – אלון, בת-עמי, מאיה, דרור וכל צוות ח’ביזה – חג שמח לכל האילנות, הפירות, השדות, המגדלים – לכולם בריאות ושמחה.

______________________

מה השבוע בסלנו החגיגי?

יום שני: כוסברה/רוקט, ארטישוק ירושלמי / תפו”א, קולרבי/שומר, עגבניות, ברוקולי, דייקון/צנונית, כרישה, מלפפון, גזר, עלי ברוקולי, כרובית/כרוב ובסל הגדול תוספת של: סלק/לפת, בצל ירוק, אפונה סינית/פול /אפונת גינה

יום רביעי: עלי ברוקולי/קייל, דייקון/צנונית, מלפפון, ברוקולי/כרובית, כוסברה/פטרוזיליה, תפו”א, ארטישוק ירושלמי/גזר, קולרבי/שומר, כרוב, כרישה/בצל ירוק, עגבניות. ובסל הגדול תוספת של: לפת/סלק, תרד, פלפל. השבוע אנחנו שולחים לכם בארגזים עלי ברוקולי. בדרך כלל אנחנו קוטפים רק את הברוקולי עצמו, ואת העלים משאירים בשדה, ועכשיו, לאחר שהברוקולי נקטף, החלטנו לקטוף לכם צרורות רעננים של העלים שלו. הנה תמונה לזיהוי: אצלנו זה לא דבר שגרתי לאכול עלי ברוקולי, אבל באיטליה או במזרח הרחוק ישנם זני ברוקולי המגודלים לשם שימוש דווקא בעליהם. הם מקובלים מאוד כתוספת לפסטה או לתבשילים מוקפצים. עלי הברוקולי בארגזים שלכם הם עלים בוגרים. השתמשו בהם כמו במנגולד או בעלי חרדל, אבל שימו לב שהם עבים יותר ולכן יש לבשלם זמן ממושך יותר (הם הכי דומים לעלי הקייל מבחינת השימוש). ערכם התזונתי גבוה מאוד, הם עשירים בויטמינים (A, B-complex, C) ובמינרלים (ברזל וסידן). יש אפשרות להוסיף לסל מוצרים נוספים של יצרנים קטנים: קמח, נבטים, פירות, דבש, קרקרים, תמרים, שקדים, מזון פרוביוטי, פירות מיובשים ולדר, שמן זית, לחם שאור ומוצרי חלב עזים. תוכלו לקרוא על היצרנים השונים באתר שלנו. ולמלא את ההזמנה במערכת ההזמנות שלנו (בתנאי שאתם לקוחות שלנו כמובן).
Top