27-30 באפריל 2020 – שדה מוגן

תזכורת – מועדי המשלוחים השבוע: * משלוחי יום שני 27 באפריל – כרגיל * משלוחי יום רביעי עוברים ליום חמישי 30 באפריל (מערכת ההזמנות תיסגר ביום שלישי בשעה 9:00) _____________________________ תזכורת – מעתה אנחנו מחייבים את כרטיסי האשראי שלכם בסוף כל שבוע – על הירקות שקיבלתם (אם קיבלתם) באותו השבוע. _____________________________ ואלס להגנת הצומח כשהמציאות משתנה, גם נקודת המבט שלנו פתאם מקבלת זווית חדשה.. כשעשיתי לאחרונה סיבוב בשדה האביבי שלנו הוא נראה לי פתאם כאילו הוא מוכן לימי הקורונה – הכפפות והמסכות כבר הפכו אצלנו לנוהל קבוע, וגם השדה נראה לי לפתע כמצטרף לעבודה לפי הנהלים… האביב הוא העונה בה כוח החיות פורץ בתרועה: המוני חרקים מזמזמים באוויר, חיפושיות ופרפרים מזדווגים ומולידים צאצאים, חיות שונות יוצאות מנמנום החורף ומתחילות בחיפוש אחרי מזון. גם הצמיחה פורצת בקצב מהיר ביותר. אחרי חורף שמוריד את הטמפרטורות, מסתיר את קרינת השמש ומאט את הקצב, חוזרת השמש לחמם ולהאיר וכל הצמחים משתוללים משמחה. החיות הזאת משמחת ונהדרת, אבל לחקלאי היא מביאה איתה גם אתגרים: חרקים מעופפים שונים המגיעים ממקומות אחרים נושאים איתם וירוסים ומחלות ונחיתה שלהם על עלי הצמחים שלנו (גם אם רק לעצירה למנוחה) עלולה לגרום להתפשטות מחלות עלים. הדבר קריטי בעיקר לגידולים ממשפחת הדלועים: הקישואים, הדלעות, המלונים והאבטיחים, שכבר שתולים וזרועים בשדה מסוף החורף. בטבע אין אפשרות לעצור את הטיסות ולסגור את השמיים וגם לא לדרוש מהחרקים להכנס לבידוד בן שבועיים… ולכן הפתרון שלנו הוא הכנסת הצמחים לבידוד… מסויים. הם עדיין זוכים, כמובן, להשקיה ולאור שמש, אבל מוגנים מנגיעות של חרקים מעופפים על ידי בד אגריל (בד לא ארוג) שאנחנו פורשים מעל הערוגות:

קישואים אביביים מכוסים בבד אגריל

הכיסוי הזה יכול להישאר רק עד שעל הצמחים יופיעו פרחים – אז נזדקק לסיוע מהחרקים המעופפים בשדה כדי שיאביקו את הפרחים ויביאו להפריה וליצירת פירות. אבל עד אז הצמחים שלנו כבר יהיו בוגרים וחזקים, ויוכלו להתמודד טוב יותר עם הוירוסים, לפחות לתקופת מה. (בדרך כלל בשלב כלשהו הוירוסים בכל זאת מכניעים את צמחי משפחת הדלועים, אבל עד אז הם מצליחים להפיק פירות מצויינים). עוד דרך הגנה מפני חרקים מזיקים שעלולים לעקוץ את הצמחים, לנבור בהם, לכרסם אותם או להעביר אליהם מחלות, היא שתילה בתוך מבנה צמיחה – חממה או מנהרה. דפנות המבנה עשויות מרשת מש בעלת חורים קטנטנים, שמונעת אפילו מיצורים קטנים ממש להכנס. למבנה יש דלתות כפולות – כשאנחנו נכנסים, אנחנו סוגרים מאחורינו דלת אחת ורק אז פותחים את הדלת השניה למבנה עצמו, כדי למנוע כניסת חרקים שיצטרפו אלינו עם כניסתנו. במבני הצמיחה אנחנו שותלים בדרך כלל עגבניות ומלפפונים, אבל לפעמים משתמשים בהם גם לגידולים אחרים. בתחילת דרכנו שתלנו אותם בשדה הפתוח, ורק לאחר כמה שנים החלטנו להתנסות בבניית בתי צמיחה וללמוד לגדל בהם – ההבדל הוא עצום. בשדה הפתוח הצמחים הצליחו להניב מחזור פירות אחד (במקרה הטוב). כשהם מוגנים בבתי הצמיחה הם מניבים לרוב במשך חודשים ארוכים. משום שהם יצמחו במשך תקופה ארוכה, אך הקרקע בבית הרשת מוגבלת, אנחנו מותחים להם חוטים לגובה, עליהם הם מטפסים וצומחים לגובה. זה גם מונע מיני בעיות ופגעים שעלולים להיווצר מצפיפות הצמחים אם ישתרעו על הקרקע. הנה העגבניות והמלפפונים העושים את דרכם מעלה בבתי הרשת שלנו: אמצעי ההגנה האחרון שנספר עליו הוא דווקא מפני צמחים ולא מפני חרקים. בתקופת האביב והקיץ, יחד עם הצמיחה המהירה של הגידולים שלנו, ממהרים לצמוח גם העשבים. חיפוי הקרקע סביב הצמחים היא דרך מצויינת למנוע (או לפחות להפחית מאוד) צמיחת עשביה שתתחרה בגידולים על מזון ומים ותפריע להם לצמוח. לכן בתקופת הקיץ ערוגות רובת בשדה שלנו מחופות בכיסוי כסוף עשוי פלסטיק מתכלה (שבסוף העונה פשוטו מתוחח לתוך האדמה ומתפרק לתוכה) שאנחנו חותכים בו חורים עגולים בהם נשתלים הירקות. החיפוי גם שומר על הלחות בקרקע ומונע מהשמש החזקה של הקיץ לייבש את הקרקע במהירות. אם תכניסו יד מתחת לחיפוי, תגלו שם אדמה לחה ונעימה, בטמפרטורה נמוכה בכמה מעלות מהקרקע החשופה ליד. הנה שתילי חצילים שנהנים מהחיפוי וצומחים בשמחה:

חצילים שתולים מעל לחיפוי קרקע מתכלה (עשוי תירס)

אמצעי המיגון של תקופת הקורונה כנראה ישארו איתנו זמן לא קצר. כשאני מתבאסת מאי הנוחות תחת המסיכה או הכפפות, אני חושבת על הצמחים בשדה שלנו שמוגנים גם הם תחת אמצעי כיסוי וחיפוי, ונזכרת שבסופו של דבר, לכל אי הנוחות הזו יש פירות מתוקים, בריאים ומשמחי לב. השבוע הבא עלינו לטובה הוא שבוע שמכניס קצת לפרופורציות את התקופה המאתגרת הזו – אנשים כאן בארץ עברו תקופות ואירועים קשים מזו, ובזכותם ובזכותן אנחנו נמצאים כאן לצמוח (ולקטר) בארץ הזו. שיהיה שבוע טוב, אלון, בת-עמי, דרור, אורין וכל צוות ח’ביזה _______________________________________________ מה השבוע בסל? יום שני: קישואים/פלפל, תפו”א, כרוב/שום, סלק, מלפפון, עגבניה, כרישה/בצל טרי, מנגולד/קייל/תרד ניוזילנדי, כוסברה/שמיר/פטרוזיליה, חסה, גזר. בסל הגדול גם: פטרוזיליה שורש/סלרי עלים, שומר/לפת, דלעת/אפונה. בארגז הפירות: בננה, תפוז/אשכולית אדומה, תפוח עץ, אבוקדו/שסק/נקטרינה. יום חמישי: חסה, קישוא/פלפל, עגבניה, סלק, גזר, שומר/לפת, תפו”א, פטרוזיליה/כוסברה/שמיר, מלפפון, כרישה/בצל טרי, מנגולד/קייל/תרד ניוזילנדי. בסל הגדול גם: פטרוזיליה שורש/סלרי עלים, דלעת, כרוב/שום בארגז הפירות: בננה, תפוח עץ, תפוז/אשכולית אדומה, אבוקדו/נקטרינה.
Top